fredag 20. desember 2013

Tur med Oslo Havfiskeklubb i Drøbaksundet


Forrige lørdag slang jeg meg med på en tur med Oslo Havfiskeklubb som skulle ut på "kosefiske" tur i Drøbaksundet.

Visst ikke helt hva jeg skulle fiske etter, så jeg tok med de vanlige heklene mtp de mindre artene som øyepål, sypike og diverse. I tillegg lagde jeg meg et par tackler til kloskate, og evt seien hvis den skulle være på plass. Fersk sei er jo fint å spise, så hvorfor ikke bruke et kvarter..

Været som var meldt var mildt sagt bare dritten, og meldingene stemte.
Det kom 15cm snø om natta, som gav seg en times tid på morningen og gikk over til regn, haggel, sludd, tett tåke og etter hvert bare elendigheten.

 
Elendig vær..

 
Eivind liker ikke å bli fotografert!


Det samme kan sies om fisket. Tregt, tregt, tregt.
Fikk truet opp en sypike og noen øyepål (en helt grei en på 150g, dog tynn) og fant ut hvorfor man ikke fisker de annet enn i gyteperioden.

Har fått 4 øyepål over specimenkravet (170g) tidligere, og med lengden på den største jeg fikk denne dagen burde den absolutt ha vært over specimenvekta.

Utenom ble det litt av de vanlige hvittingene, småtorsk og ut av det blå fikk jeg en liten lysing på hekla. Min første fra Oslofjorden (tydelig at det er mye "den første av" fra Oslofjorden i år - positivt!)

Foto: Eivind Stensrud
 
Liten lysing på 700g, som hadde fullstendig herja med hekla
 
 
 
Prøvde et par timer etter kloskate, med store sildefileter på glidende rigg med 3\0 krok, men det tok 10min mellom hver gang jeg måtte sjekke agnet pga store mengder slimål, så jeg tror det prosjektet utgår i fremtiden også. Den får bare komme når den kommer! (Mangler arten..)

Seien var ikke hjemme, og fisket var generelt elendig over hele linja. Tror jeg fikk flest fisk på båten, mens Tor Arne fikk mest vekt. Småkrok er effektivt for å få fisk, selv om størrelsen ikke alltid er på plass.

 
Tor Arne med standardhvitting fra Mølla
 
 
 
Været ble litt bedre utover dagen heldigvis, men typisk nok i det man skulle reise hjem.

Fint i Drøbak når været er fint gitt!
 
 
 
 
Etter vi var ferdig med fiskingen og de bløte klæra var vrengt av oss og ting pakka i biler rundtomkring, ble vi enige om at vi skulle ta en titt i Akvariet i Drøbak.

Det er typ 4 år siden jeg var der sist, så det var på høy tid å ta en titt igjen.
Akvariet er ikke veldig stort, men for oss som er litt over gjennomsnittlig interessert i kule fiskearter er det veldig morsomt å titte der inne. Koster 40 kr å komme inn, anbefales når du er i området!
Åpent til 1600 hver dag.

Nesten alle fiskene de har i akvariet kommer nettopp fra Drøbaksundet, med noen få unntak, bl.a. en havål de har der som kommer fra Sørlandet.

Ble noen skarve mobilbilder derfra, og nytt siden sist er en bunch flere tunger, hårvar, og de små søte rødhaiene som var der sist hadde nå blitt en del større. Havkarussen og rognkjeksen var borte, noen flere store piggvarer hadde de fått inn (6-8kiloser) noen slettvar og en fin kloskate.

 
Drømmefisk #1

 
Denne rødhaien er diger, tipper den bikker 1.5kilo..

 
Fotogene fisker

 
Søøøt

 
Hårvar - drømmefisk #2

 
Kloskate og slettvar - drømmefisk #3
 
 
Lite fiskeplaner fremover, håper å få tatt noen turer etter rødhaien i romjula hvis været roer seg sånn nogenlunde, det er mildt sagt dårlig på Østlandet om dagen. Mye vind og store mengder regn, og det ser ikke ut som vi får en hvit jul i år.. ikke at det gjør noe. Snø.. blargh..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com