fredag 13. desember 2013

Forberedelser til isfiskesesongen

Vinteren nærmer seg med stormskritt også her på Østlandet, og flere av de mindre vannene har nå is. Mange har testet og fått litt diverse fisk.
Selv har jeg stort sett holdt meg inne dypt begravet i jobbing, skriving og omorganisering av fiskeutstyret hjemme.

En av tingene som trengte litt pleie var mitt UR Rantanen 205 isbor, som har hanglet en del siste året. Kjøpte det i 2009 og 4 år med svært mye bruk gjør et og annet med det.

Krona har vært løs og skjærene har blitt veldig sløve etterhvert.

Så her om dagen fikk jeg ånden over meg til å hente boret i boden, og demonterte krona.

Håper det lar seg gjøre å få disse skjærene gode igjen..


Spiralen er foreløpig i vater, enn så lenge


Rust rust og mere rust



Det er heldigvis en enkel jobb å få det løs, hold igjen på begge sider og skru ut den gjennomgående bolten, og vri på krona så løsner den etterhvert.





..og slik ser 4 år med saltvann ut. 






Skrure skal få ligge i en blanding av Zalo og 5-56 rustløser i noen dager, så får man prøve å få vekk rusta, slik at gjengene ikke går.




Planen er å få "satt opp" skjærene etter mitt ønske, dvs at jeg ber om å få de slipt på en måte som passer best til formålet. Det finnes mange forskjellige vinkler og grader man kan slipe borr i, slik at det tar feks vanvittig bra på steinhard stålis men mindre bra i sørpete våris. Mitt primærbruk er sjøis av varierende kvalitet, så blir spennende å se om oppsliper mestrer det.


Det var det.. i mangel på annet å skrive om ble det en liten artikkel om ingenting.


;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com