onsdag 4. desember 2013

Skrubbefiske del 10


30.11.2013

Etter å ha fisket gjedde på dagen kastet jeg meg på Karl Johan som skulle møte Ole-Håkon i Østfold. Planen først var å fiske rødhai\kloskate på noen plasser de hadde trua på, men jeg kjente jeg egentlig ikke var i humør til å kystemeite. Var mer innstilt på skrubbe, og det skulle vise seg å være det smarteste denne dagen.

Vel fremme var det optimalt kikkeføre, så vi tok en liten runde for å se om vi så noen før stenger ble rigget.
Det gjorde vi, og vi så flere store skrubber. Løp tilbake til bilen for å rigge stang, kle på seg litt varme klær og boots etc og etter ca 3 min begynte det å blåse hatter og høy og pissregne. "Akkurat som meldt" sa vi.. ikke akkurat.

Det var meldt null nedbør og tilnærmet vindstille, men sånn er det jo på høsten. Uforutsigbart vær...

Ole-Håkon rigget seg til for å kystemeite imens vi tok en spasertur med hodelykter og en pose reker. Vi fant masse skrubber men mest mellomfisk.. nesten lengst bort fra utgangspunktet så vi etterhvert noen større fisk, som vi faktisk fikk (!) og NÅ tenkte jeg at jeg hadde perset bra.

Vi stablet oss tilbake til bilen for å veie, ta bilder og slippe ut skrubbene.
Ved bilen stod Ole Håkon og reiv seg i håret pga vinden, poden velta og alt var stas. Ingen fisk ville bite og været så ut til å bli værre...




43cm, tangering av lengdepers



Foto: Karl Johan Sæth

Foto: Karl Johan Sæth

Det ble pers da. Med 10g. 760g/43cm



Skal ikke klage over ny pers på skrubbe, men i dette tempoet kommer jeg til å bikke kiloen en gang i 2024 tror jeg. Hmpf.

Etter litt rådslag fant vi ut at vi skulle sjekke ut litt flere plasser siden klokka såvidt var 2100 og vi var jo langt hjemmefra. Første plassen vi fant så veldig lovende ut, men med den brutale vinden var det alt annet enn kikkbart. Vi fant riktignok noe fisk, men ikke noe av interesse.

Den nye norske landslagstreneren i fotball kom plutselig traskende med hunden sin og lurte på hva vi drev på med. Morsomt! Han kunne også fortelle at det var mye flyndrer som ble fanget i garn i område, så det er tydelig verdt å sjekke litt mer her. 
Nå vi gikk fra plassen skjønte jeg litt mer av tegningen, det var garn og teiner overalt hvor enn man så og det er jo ikke akkurat lovende..

Vel vel, vi fikk gjort oss litt kjent med potensielle "vinduplasser" for 2014, tok et par stopp på tur hjemover også uten at det var noe særlig mer føre å spore..

Gir vi opp kilosskrubba enda? NEPPE! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com