mandag 11. november 2013

Skrubbefiske del 4

24.10.2013


Etter den forrige fiaskoturen med Karl Johan, hvor vi blåste bort og knapt rakk å se en skrubbe var det på nytt tid for å teste.

Med denne gangen var Simen, Jonas og Karl Johan og vi hadde på forhånd sett oss ut fire plasser vi skulle prøve.

Den første plassen var helt optimal for å se etter skrubbe og skrubber fant vi. Etter hvert så vi fler og fler og inne i et lite "hjørne" fant jeg en stor gruppe som ville leke. Fikk kikket på to av de og veide den ene, som var tangering av persen fra tidligere i år.


 
Slips på 42cm

Fotograf: Simen Andersen
 
Skrubbe på 750g
 
 
 
Gikk samme ruten på tilbakeveien for å se om det hadde kommet inn noen flere skrubber som det ofte gjør. Det virker som de flytter mye på seg når det er mørkt ute på jakt etter mat.

Brått ser jeg en diger en, men den forsvinner under løv (det er jo trossalt høst..) slik at jeg etter hvert mister den. Fant den aldri igjen.. tipper den var 1.2-1.4 etter lengden, bredden og høyden å dømme. Den fisken irriterer meg litt, skulle gjerne hatt den på vekta!

Etter å ha fisket en stund på denne plassen blåser det opp såpass at vi er nødt for å bytte plass.
Som sagt som gjort drar vi videre til neste forhåndsplotta plass, som viser seg å ha store stabler med skrubber. Går meg en lang tur med stang og et par reker i lomma, og kommer etter hvert tilbake med disse to, som var nesten identiske i lengden, men vekta sa noe helt annet..


 
1 cm forskjell og 300g i vektforskjell

 
Fin skrubbe på 740g

 
Slips...
 
 
 
 
 
Etter å ha sluppet ut de to skrubbene ser vi ikke noe annet interessant, annet en de vanlige torskene og ørretene så vi stikker videre. Den neste plassen er en "lureplass" som Simen vil prøve men her følte vi oss såpass uvelkomne at vi egentlig bare tok et kjapt sveip, fisket på et par halvkiloser og kjørte videre. Klokka begynte å løpe fra oss så det var på tide å sjekke ut den aller siste plassen for kvelden.


Her har jeg vært tidligere, men jeg har aldri fisket her. Utrolig lite liv å se... men vi fant etter hvert et knippe hver som vi fikk fisket litt på, og jeg får denne saken:


 
Fotograf: Simen Andersen
 
Kveldens tredje over 700g, 710g veide denne.
 
 
 
 
Vinden tar seg opp og jaggu begynner det å bli kjølig også. Klokka er mye - så vi stikker hjemover.

Totalt 15 skrubber på land, hvorav de største var 680g - 710g - 740g 750g

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com