fredag 18. oktober 2013

Kjapp rekogniseringstur i Oslofjorden og starten på skrubbesatsing

Del 1:

Jeg og Karl Johan tok oss for en ukes tid siden en kjapp tur ut for å titte litt på forskjellige plasser langs fjorden, basert på gamle rykter og sjøkartstudering fant vi oss 3 helt nye plasser vi skulle kikke på.

Vi hadde også med oss stenger for å fiske skrubbe om sjansen skulle by seg.

Den første plassen var brådyp der vi kikket først men vi kunne alikevel se bunn - og bunntypen er det vi mener er riktig i forhold til slettvar og piggvar.

Vi gikk noen hundre meter og fant strøken leopardbunn... og vips var tungefeberen tilbake igjen.
Hvor var vindu og vadere? Jo godt stappa inn i boden hjemme. Typisk!

Vi fant etterhvert ut at det var like greit, da vannet var skyhøyt og iskaldt.

Neste plass var det langgrunt med en del interessante plasser å kikke på. Vi så ikke noe annet enn to tonn torsk, små skrubber og en bøtte sjøørret.


Siste på planen var å sjekke ut en av mine gamle plasser - hvor jeg fisket første gang for fem år siden og har brukt litt nå og da siden. Plassen var mye mer strøken enn jeg husket, og raskt fant jeg ei tunge på 6-700 gram som fikk drive på i fred samt en haug med skrubber. Plukka kjapt seks skrubber, med en toppfisk på 555g.




Matskrubber av prima kvalitet


Rett før vi skulle pakke fikk jeg bekreftet alle "avtrykkene" som var på bunn der. Brått lå det en stor slettvar der, helt åpent. Den må ha ligget nedgravd frem til strømskiftet kom.
Fisket på den en stund både med reke og med en Kopyto Relax 4" rigget med 10 grams hode og stingerkrok i halen, men ikke pokker om den ville ta! Tilslutt ble den lei av oss og svømte sin vei.

Har blitt slik at man i utgangspunktet ikke har truar når man fisker på de ?"=¤&"¤? slettvarene, jeg har gjort det så latterlig mange ganger i år så skuffelsen var ikke tilstede. I det hele tatt.


Siste stopp på agendaen var å sjekke om vi kunne finne noen flere tunger, det gjorde vi - i alt 4 stykker, hvor KJS klarte å lure opp en liten tunge på reke(!).



Mikrotunge på 370g/35cm

Jeg prøvde bare på en av de vi fant, godt over norgesrekorden. Har fisket på den minst en gang før, så jeg visste hvordan det kom til å gå.. den er unnvikende og hater lys - tiltross for at den aldri har vært på krok før. Det blev ikke.

Morsomt å se at tungene fremdeles er på plass i oktober i det minste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com