tirsdag 28. januar 2014

Årsoppsummering del 3 - Juli til September

Juli

Juli er statistisk sett en av de tregeste månedene i området hvor jeg driver på en del, men i fjor fisket jeg mye i juli.
Startet måneden med å trolle en god del etter asp, med Jonas, på Øyeren.
Fisket var ekstremt tregt, og vi klarte å lure et par stykker hver på to hele helger med trolling.

Foto: Jonas Botilsrud


Været var fint da, og det ble nok av tid til å prate skjit, sole seg, sove i sola og alt det vanlige. Deilig med sol og varme er det uansett, spesielt etter de to siste årene hvor det stort sett har regnet og vært flom hele sommeren.

Rakk også et par forsøk i Dyno, hvor jeg fikk antipers på gjørs, og noen få men små asp.

Foto: Morten Mølster

Foto: Morten Mølster


Det har nesten blitt helt uutholdelig å fiske i Dyno midt på sommeren, man reiser jo nesten derfra blodfattig. Mengdene med mygg er ekstreme!

Fortsatte juli med å skifte jevnt fra saltvann til ferskvann, hvor det ble testet både etter stor brasme, vederbuk, karuss og harr.

Harren var ikke spesielt på plass, men så var forholdene litt dårlige for harr. Stillestående vann gjør at man ikke får fisket spesielt effektivt. Klarte dog å få en feit ørret, som var smekkfull av bendelorm.. nydelig..

Foto: Marius Destad


Karussen var stort sett på plass og det var mange fiskere som besøkte dammen halvannen time sør for Oslo. Jeg også fikk lurt opp en etterlengtet pers, etter å ha sett på alle andre lure opp den ene etter den andre løsnet det tilslutt hos meg også og jeg fikk denne smekre saken:

Foto: Jonas Kolstad

1430g

Foto: Jonas Botilsrud

Ble en del av disse rundt 12-1300g også. Flotte fisker!


Mot slutten av juli kom Jon på besøk, og planen var at vi skulle teste en hel helg etter brasme på Mjøsa. Brasme fikk vi, i mengder, men dessverre var det bare mellombrasmer og ingen store. Dukket opp et par greie buk i mellom, i tillegg til noen harr som synes plastmais er god mat. Tullefisk.

Foto: Jon Kolstad

Foto: Jon Kolstad

Foto: Håvard Broberg

2 kilos tatt på boilie


Når søndagen kom, stakk vi ut på Mjøsa for å teste etter hornulka. Håvard hadde ordnet med båt, og vi hadde med litt andre stenger og sneller for å kunne gjøre et forsøk. Midt ute på Mjøsa er det 450m ish dypt, så vi la oss til der. Det ble selvsagt ikke noe, men det er litt spesielt å slippe ned på slike dyp i en innsjø.

Vi rakk også å se store krøkler som jaga i overflata, en troller som lurte på om vi var idioter og mot slutten av forsøket kom det inn et regnvær som ikke lignet grisen så vi bestemte oss for å gi full gass inn til land igjen.

Plutselig var juli over, men den siste dagen i juli ble jeg invitert med på testfiske før Langesund Fiskefestivalen med Team Isola.
Veldig morsomt å være med gutta ut å prøve litt forskjellig, vi fikk masser av fisk av alle mulige arter, tiltross for mye vind og sjø. Lærerikt, sosialt og veldig hyggelig.

Foto: Magnus Durell

Dagens beste fisk for min del, en lusuer på 420g

August


Andre testfiske dag i Langesund var det blåkjeft som var på planen, og med lagkaptein Lars og tredjematros Jon dro vi rett ut på to plasser jeg hadde sett meg ut på forhånd.
Den første plassen var en jeg fant i 2010 - som fortsetter å levere.

Vi fikk flere blåkjeft og endelig fikk jeg flyttet persen min fra 1250g opp til noe mye mer anstendig.

Foto: Jon Kolstad

Specimen blåkjeft på 1510g


 Flyttet oss til en annen plass jeg hadde kikket på, med noen antagelser om at sjøkartet for området er veldig mangelfullt. Det stemte ganske bra, for sjøkartet viser ikke at det går ei renne mellom to topper som ligger relativt langt fra hverandre.

Tror ikke det blir fisket veldig hardt i dette området for det nappet stort sett hele tiden, og mens Jon fikk den ene svarthåen etter den andre, fikk jeg og Lars den ene blåkjeften etter den andre. Morsomt fiske og mot slutten av passet dukket disse to fiskene opp:

Foto: Jon Kolstad

1100g

Foto: Jon Kolstad

620g


Selve festivalen gikk i og for seg greit. Lørdagen var preget av et ekstremt vær med lyn, regn og generell kaos. Vi bommet totalt på nesten alt vi testet etter, det var ikke før jeg kom inn på grunna flyten kom litt tilbake.

Foto: Lars Holte

Fjesing på 480g - pers og festivalens største


Samtidig som jeg var i Langesund dukket de første meldingene om tunge inn, og jeg var mer enn gira når jeg satt meg i bilen hjem igjen, for å rigge om stenger og gjøre noen nye forsøk på egenhånd etter tungene.


De neste dagene ble det en kjapp tur på Øyeren etter asp, hvor jeg og Jonas plukket en hver, før tunge stod på kalenderen resten av mnd...


Man trenger litt forskjellig til aspen


Foto: Jonas Botilsrud

2760g


Første turen etter tunge gikk dritt, men vi så mange og et par dager etter var vi på plass igjen, og art #101 ble notert.

Foto: Marius Vikene

Fisken som stod en stund som nrek, 1010g\43cm og bading i underbukse...


Etter hvert som vi fisket mer og mer tunge lykkes vi mer og mer for hver tur, så flere og flere fisk for hver tur.. mer om dette kommet i en lengre sak når jeg rekker å skrive den ferdig.

Men det ble mange, og det ble noen bra fisker også:


Foto: Karl Johan Sæth

980g


Foto: Karl Johan Sæth

Middagsfisk på 600ish

Foto: Karl Johan Sæth

1050g og den står som pers fremdeles


Snaddermat for tunge

Foto: Karl Johan Sæth

Bye bye...


September

Ble mange forsøk etter tunge i september også og etter hvert som vi forsøkte nye omrder så vi også flere andre spennende arter.
En av disse var denne saken her:

Foto: Karl Johan Sæth

Panserulke - art #102


Videre ble det mange kilometer med vading og kikking, og i mellom en haug med ørret, torsk og skrubber plukka jeg noen flere tunger:

Foto: Karl Johan Sæth


Foto: Karl Johan Sæth


Foto: Karl Johan Sæth


Skriver en lenger oppsummering om tunge til senere, så blir ikke så mye om det i denne summeringen :-)

Mot slutten av måneden var vi en gjeng som hadde planlagt å dra på "Havfiske Extreme" og teste å fiske på Eggakanten utenfor Bleik\Andenes og etter håkjerring inne i fjordene rundt Andørja.

Mer om dette har jeg oppsummert tidligere i tre bloggposter som kan leses her:

Dag 1

Dag 2

Dag 3 & 4


Det ble en del fine fisk og en ny art:

Foto: Thomas Tofte

Specimenuer på 6780g




Foto: Thomas Tofte

Specimenuer på 6780g

Foto: Thomas Tofte

Torskepers tatt på pilk

Foto: Thomas Tofte

Blåkveite på 3320g - art #103 tatt på 880m


Foto: Vilhelm Skilhagen

Pers på sei, 9920g


Veldig fornøyd med turen i nord, dro jeg hjem for å delta på Facebookgruppen "Abborligaen" sitt årlige treff, med mange likesinnede abborfiskende folk og konkurranser  ble det to dager konstant jigging etter den stripede krigeren.

Klarte å lure tre kilosfisk første dagen, og den andre dagen var fisket ekstremt tregt.

Foto: Morten Martiniussen

1100g


Foto: Morten Martiniussen

1220g i morgendisen


Mer om denne helgen kan leses her:

Abbortreff i Østfold







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com