onsdag 22. januar 2014

Årsoppsummering 2013 del 1 - Januar til Mars

Det er mange år siden jeg har oppsummert fjorårets fisking, og det er mange grunner til det. Ofte fordi det blir mye fisking hver mnd gjennom hele året, men også fordi det har blitt nedprioritert.

Det er mye enklere å gjøre det når man har en blogg, så da skal jeg prøve å holde meg kort. Dvs, så kort det lar seg gjøre..

Våren bruker alltid å starte litt tregt for meg, da det gjerne skjer vanvittig mye ting både i og utenfor fiskingen i januar og februar, men en del fisketurer ble det tid til. Heldigvis.

Litt statistikk:


Antall fiskedager: 139
Antall specimen: 18
Antall perser: 26
Antall arter: 77
Antall nye arter: 8
Antall fisk: 2083


Art Antall   Ny pers vekt
1. Torsk 139 Ny pers 12200g
2. Hvitting 294    
3. Makrell 157    
4. Hyse 12 Ny pers 2740g
5. Øyepål 71 Ny pers 230g
6. Ørret 14    
7. Røye  43    
8. Sypike 117    
9. Sei 154 Ny pers 9920g
10. Sild 168    
11. Strømsild 10    
12. Knurr 22    
13. Lake 11 Ny pers 2940g
14. Hågjel 9    
15. Svarthå 14    
16. Abbor 57    
17. Gjedde 20    
18. Småflekket rødhai 2    
19. Mort 62    
20. Krøkle 1 Ny art 10g
21.  Rognkjeks 1 Ny pers 1250g
22. Brungylt 10 Ny pers 230g
23. Brosme 45 Ny pers 11100g
24. Lusuer 24 Ny pers 450g
25. Dvergulke 8    
26. Blåstål 37    
27.  Blålange 5    
28. Lange 8 Ny pers 26100g
29. Blåkjeft 5 Ny pers 1510g
30. Lyr 9    
31. Glassvar 1    
32. Sandflyndre 15    
33. Gapeflyndre 4 Ny pers 840g
34. Gråsteinbit 6 Ny pers 5350g
35. Vederbuk 5    
36. Skrubbe 117 Ny pers 760g
37. Harr 11    
38. Stam 4    
39. Brasme 25    
40. Sørv 40    
41. Regnlaue 10 Ny pers 1,7g
42. Grundling 1 Ny art 9.1g
43. Sortkutling 30    
44. Bergnebb 15    
45. Ålekvabbe 7    
46. Tangsprell 1    
47. 3-pigget stingsild 9 Ny pers 5g
48. Fløyfisk 6 Ny pers 125g
49. Nordlig knurrulke 1 Ny art 16.9g
50. Ulke 21    
51. Fjesing 45 Ny pers 480g
52. Piggvar 2 Ny art 1070g
53. Sandkutling 17    
54. Berggylte 46    
55. Suter 24    
56. Uer 17 Ny pers 6780g
57. Pigghå 6    
58. Piggskate 9    
59. Asp 2    
60. Gjørs 5    
61. Ål 1    
62. Gullbust 11    
63. Ørekyte 2    
64. Grønngylt 1    
65. Karuss 6 Ny pers 1430g
66. Bergkutling 3    
67. Rødspette 1    
68. Tunge 16 Ny art + ny pers 1050g
69. Panserulke 1 Ny art 15.5g
70. Blåkveite 1 Ny art 3320g
71. Rødknurr 3    
72. Slettvar 1 Ny art 1425g
73. Lomre 1    
74. Bekkerøye 4    
75. Paddetorsk 1    
76.  Tangstikling 1    
77. Lysing 1    


Januar:

Det ble en del fiske i januar, og vi var i gang allerede på årets første dag. Etter rykter om is i Drammensfjorden ble det noen turer dit, uten så veldig mye spennende å melde.

Ørret, makrell og øyepål var det vel det mest morsomme der.


Fotograf: Simen Andersen
 
Grei øyepål på 100g blank.
 
 

Foto: Simen Andersen
 
Kjedelig søøø
 
 
 Det ble også tid til å ta noen dager på Skogseidvatnet, som nok en gang viste seg fra sin dårlige side. Jeg har ikke klart å knekke koden der, så det ble ikke noen gris i år heller. Skal ikke være på forsøkene, har vel snart 14 dagers fiske der inne ila et år, så har forsøkt mye...

Foto: Tore Svendsen
 
Største ble denne på 1340g ellernoe slikt.
 
 
 
Videre i januar la isen seg de fleste steder da det var en utrolig kald vinter, så forsøkene på min favorittplass i hjemtraktene ble besøkt 6 eller 7 ganger i jakt på nrek strømsild som jeg mistet for et par år siden.

Strømsilda var ikke veldig mye innom plassen, og jeg klarte å miste flere. Deriblant en jeg så i hullet som må ha vært 200g++ - utrolig surt!

I tillegg ble det forsøkt litt etter pelagisk fisk, da det bruker å gå stor makrell og stor sei innom der, men det eneste som ville bite var sjøørreten. De ble det etter hvert mange av, deriblant et par stykker over 2kg (om det teller for noe...)

 
Foto: Simen Andersen
 
Slips

Foto: Simen Andersen
 
Slips #2
 

 
Sild og sypike på 190g

 
Noen dager får man latterlig mengder med hvitting og diverse der inne

Foto: Simen Andersen
 
2 kilos
 

Foto: Marius Vikene
 
Halvannen kilos
 

Foto: Marius Vikene
 
2 kilos #2
 
 
 
Januar var kanskje starten på den evige "miste fisk" perioden jeg hadde i starten av året, hvor jeg mistet alle de største fiskene jeg var borti. Jeg så de aller fleste, dessverre. Det er det som er med fiskingen, noen ganger er det veldig enkelt og noen ganger stanger man huet i veggen. Heldigvis får en nesten si, hvis ikke hadde det kanskje blitt "litt for lett" og bare bagge stor fisk. Greit med litt bølgedaler innimellom.


Etter hvert fikk vi også noen strømsild, og den største jeg fikk var denne:

Foto: Simen Andersen
 
I tett snøvær fikk jeg denne på hektoen
 
 
Det ble også tid til å dunke litt lake, og på den ene av disse turene mistet jeg en skikkelig gris. Den var også på hos en annen som fisket der nede, dagen etter, i omtrent samme hull. Hvis det var den samme da, det får man aldri vite. Tipper den var mellom 3 og 4 kilo en plass, så det var kjipt. Det ble alikevel noen laker, opptil halvannen.

 
Lakelik. Middagen til Arild..
 



Februar:


Det ble litt færre fiskedager i februar, faktisk under halvparten av januar. Hvorfor husker jeg ikke, men det hadde sikkert noe med forhold og tid å gjøre..

Måneden startet med treffet på Løgnin, hvor jeg fisket i to dager og ikke fikk noe spennende overhodet. Kult opplegg med masse folk, fine premier og et sinnsykt ekstremt vær.


 
Fikk hvitting da. Kjempespennende..
 


Dette fikk jeg under konkurransen. Ikke akkurat imponerende... gjesp
 
 
Deltok på isfiskekonkurranse på Tunevannet i regi av Carnivoa\NMU og gjorde det sånn passe greit. Høydepunktet denne dagen var da Bernt Nor kom innom på isen og serverte pølser og kaffe. Det gjorde seg i 15 minusgrader som det var... takk for det!

Bernt lånte stikka mens jeg fikk igjen varmen i fingrene
 

Fortsatte å ismeite i Oslofjorden også, uten å få noe spennende. Det ble en del sild, og en del matfisk i form av torsk og hyse, men ellers lite spennende.

Foto: Jonas Botilsrud
 

Torsk på 4-5 kilo



Midt i februar var vi en gjeng som bestemte oss for å ta en guttetur til Engerdal og teste laka mens det fortsatt var forhold. Det ble en kanontur, men vi klarte å somle en del så det ble bare en fiskedag. Det gjorde ikke meg noe, med 20cm overvann og masse snø på isen blir det heller slitsomt. Klarte å lure opp en haug med laker, både på dunken og på meite. Meite var overlegent denne gangen, og utover natta etter en halv champagneflaske fikk jeg disse:

Foto: OP Henriksen
 
1600 grammer

Foto: OP Henriksen
 
2.5+

Foto: OP Henriksen
 
Perset tilslutt, målet om 3kg ble nesten nådd med denne fisken på 2940g.
 
 
Har de siste årene også brukt latterlig mye tid på lake, og har vært nordover tidligere for å teste. Har mistet stor fisk de siste årene også, så det var kjekt å kunne perse igjen!

Fisket også litt i Drøbaksundet, og som vanlig var målet "småfisk" og lykkes veldig bra den ene dagen.

Totalt nesten 15kg fisk av alle mulige arter og masse agnfisk i form av sild.
Ble en bra haug med øyepål, hvorav to stykker var over specimengrensen.

Har brukt ekstremt mye tid og energi på å fiske etter store øyepål og sypiker i sundet, og har de siste par årene blitt belønnet med noen store eksemplarer. Den første specimenøyepålen fikk jeg i 2012 etter 4 års forsøk for å få den, i år gikk det over all forventning. Snittvekten på de jeg fikk i 2013 lå på over 150g, godt fornøyd med det.

Den ene var ny pers også med soleklar margin.


Foto: Ole-Håkon Heier
 
Øyepål på 230g/27cm

 
Blandings

 
To stk specimenøyepål, 180g+230g

Foto: Ole-Håkon Heier
 
230 grammern igjen.. godt fornøyd med denne!
 


 Mars:

Vinteren fortsatte også i mars og på planen stod det en del isfiske. Det ble forsøkt mange turer på isen også denne mnd, både på jakt etter gjedde, abbor, gjørs men også i sjøen.

Det ble dog ikke så veldig mye spennende å melde om, Sandebukta leverte kun slimål i tonnevis og småfisk av forskjellige arter.



 
Lyseren i fyr og flamme

 
Standard pillemeite oppsett på isen - Skogseidstikka rules!


Etter at isen begynte å gå noen plasser i Oslofjorden fikk jeg også litt tid til å kystmeite etter rødhai, og det ble 2 stykker på to turer. De jeg liksom skulle guide til arten fikk dessverre ikke på disse turene, men de lykkes skikkelig i etterkant, heldigvis får en nesten si!


Foto: Karl Johan Sæth
 
 

Foto: Marius Vikene
 
Liten men søt
 
 
 
 
Det ble forsøkt noen turer på gjedda i Nitelva også, men det ble heller labert for min del og forholdene for å fiske der varte bare i tre dager, så det rant litt ut i sanden hele greia. Elva åpnet seg, var oppe tre dager, frøs igjen til gangbar tykkelse. Toppers...

Harrfiske i mars ble også testet uten så mye som et tugg i marken, så utsatte det et par mnd.

Mot slutten av mnd ble jeg invitert med ned til Østfold for å teste gjedda der nede. Gjedde og masse abbor ble det, men høydepunktet var målrettet fiske etter krøkle.

Etter å ha sittet 8 timer i de samme tre hullene, og konstant foret dukket det plutselig opp noen krøkler akkurat i det sola var på vei ned over åskammen, og jeg kunne lande en ny art!

Foto: Morten Martiniussen
 
Så vidt jeg husker ble dette årets første nye art!
 
 
 
Så stod plutselig våren for tur, isen forsvant og ismeitestenger ble byttet ut med havfiske- og quiverstenger. Mer om det senere...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com