fredag 30. desember 2016

Romjulsgjedde del 2

28.12.2016

Tilbake på samme vannet to dager senere, og denne gangen hadde Jon tatt turen fra Telemark for og fiske litt gjedde på isen. Vi fisket i samme område som sist, men flyttet oss litt vekk fra området som hadde levert fisk.

Tidlig opp om morningen, kjøre en bit, kjøpe boller på bensinstasjonen og vipps så var vi fremme. Etter en rusletur på den speilblanke isen var vi på plass og fikk etterhvert plassert alle stengene der de skulle stå.

Når Jon skulle sette ut den siste stanga ville ikke agnfisken synke skikkelig, så etter noen runder opp og ned i hullet kom det jaggu en gjedde i full fart og tok agnfisken ut av hånda på han. Den satt selvfølgelig ikke, var sikkert liten..

Etter dette skjedde det ikke stort. Vi fisket litt med myska og balanse for og se om det var noe abbor og få, noe det selvfølgelig ikke var. Tre timer senere runna det hos Jon og han spurtet bort til feil stang, og når han var forbi stanga det runna på gikk han skikkelig på snørra...

Jeg tok med avkrokningstingene og veienettet og løp bort for og hjelpe til. Mothugget ble satt, og det var som og sette krokene i bunn, og gjedda fossa avgårde med sene.

Etter en halvdrøy fight, hvor fisken var oppe i hullet 5 ganger før jeg fikk styrt den inn kom det en kubbete og velkondisjonert gjedde opp på isen. Snakk om strøken fisk!


Foto: Andreas Næristorp

106cm lang.

Foto: Andreas Næristorp

Praktfull gjedde på 9200g!

Foto: Andreas Næristorp


Fisken ble sluppet tilbake igjen, og vi kunne sette oss ned i stolen og prate med tullball. Et par timer senere får jeg to pip i en av mine varslere, men ingenting mer skjer. Så jeg går først til en stang, så til neste og det er ikke før jeg går mot den tredje stanga at det brått drar avgårde. Gjedda stod åpenbart og var skeptisk med agnfisken i kjeften. Mothugget sitter, og fisken har et par tre utras før den blir landet uten noe dramatikk. Nok en velkondisjonert fisk.

Foto: Jon Kolstad

6100g/89cm

Dette vannet som  har jeg fisket en håndfuller ganger tidligere, uten og se snurten av gjedde. Og etter to dager begynner noen koder og knekkes, må jeg si meg veldig fornøyd. Det spiller ingen rolle hvem som får fiskene, men at vi faktisk får fisk når man skal lære seg en ny sjø. Man lærer så lenge man lever, og jeg tror det er rett før det kommer til og skje noe veldig kult utpå der..


Foto: Andreas Næristorp


Takk for turen, Jon! Dette må vi gjenta!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com