tirsdag 27. desember 2016

Romjulsgjedde del 1

26.12.2016

Har knapt vært utenfor døra de siste 2 månedene, så jeg fant ut at det var på tide og fiske litt igjen. Etter en liten runde for og få selskap på isen, ble Eivind med på tur. Kan ikke huske sist vi fisket sammen, så det var trivelig.

Eivind har ikke noe kjempegjedde som pers, så jeg håpet at han kanskje skulle få en skikkelig bildefisk idag og ny pers.

Foto: Robert Gade


Vi kom oss avgårde i relativt grei tid, og var på plass rett før kl 0900. Rusla ut på den speilblanke og steinharde isen, og etter litt sjekking på sjøkartet vi har for denne sjøen på mobilen fant vi dagens utvalgte plass.
En plass som har levert litt gjedde de siste ukene, så trua var egentlig på topp og det er uvanlig til meg og være.

Satt ut tre stenger først, og hjalp Eivind med og få ut sine stenger. Så var det bare og sette seg ned og vente.

Stormen Urd var i anmars, så jeg var spent på hvordan den ville treffe oss ute på isen. Det viste seg forøvrig at det gikk helt greit, det kom noen vindkuler og bittelitt snø iblant, men ikke noe krise.

Robert kom etterhvert tuslende ut på isen, og satte ut sine stenger 100 meter fra oss. Skjedde ikke noe borte hos han heller, så vi fikk tid til litt skjitprat i mellom vindkulene.

Like ut etter kl 1300 kom dagens første run, på en av mine stenger plasser på 5 meters dyp. Kroker fisken, og den kjennes ganske bra ut. Lenge siden jeg har fått gjedder som fightet såpass bra, så jeg ble litt lurt av alt rabalderet den laget, før den fikk seg en tur opp på isen.

Foto: Andreas Næristorp

Stutt og butt


Fisken var stutt og butt og ble veid til 6020g og 89cm før den fikk svømme videre.




Foto: Robert Gade


Dagen tuslet og gikk, og jeg var fast bestemt på og se om vi kunne få med oss "kveldsbettet" etter at sola gikk ned, og det begynte og bli mørkt. Og jaggu runna det ikke igjen.. på en av mine stenger denne gangen også.

Denne fisken fightet også relativt bra, men kom opp uten nevnverdig dramatikk. 

Litt tynnere og kortere enn den forrige, men allikevel en grei fisk på 5kg blank og 85cm.

Foto: Andreas Næristorp


Foto: Eivind Stensrud

Etter denne fisken begynte det og bli mørkt, så vi pakket sammen og kom oss til bilen. Litt synd at det ikke ble pers på Eivind, men sånn er det i blant. Neste gang, Eivind!


Foto: Andreas Næristorp


Takk for en trivelig tur. Vi får ta den store senere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com