torsdag 1. mai 2014

Kveldstur i Glomma

24.04.2014
 
 
Hørte noen rykter om at diverse skjellkledde fisker hadde startet å våkne fra vinterdvalen, så jeg hørte med Morten om han var gira på pers på både stam og vederbuk.
 
Det var han, så vi ble enige om å ta en kjapp kveldsøkt etter jobben for å få litt fleks i quiverstengene igjen.
 
Etter litt klabb og babb i avreisen kom vi oss avgårde tilslutt, og klokka begynte å bli mye så jeg var litt skeptisk til om vi misset godperioden.
 
 
 
 
Det gikk så fint så.. allerede på første kastet for oss begge satt det stam og vederbuk og det fortsatte utover hele kvelden til vi gav oss rundt midnatt.
 
Først ut fikk jeg et par vederbuk, før Morten fikk seg en stam. Størrelsen på fisken var relativt beskjeden, før det dukket opp en litt finere stam i håven for min del.
 
Foto: Morten Mølster
 
Halvannenkilos
 
 
 
Og kastet etter dukket denne opp:
Foto: Morten Mølster
 
1600-grammer
 
 
Så kom det en ganske lang dødperiode, så jeg fylte etter med en del grunnfor i håp om at fisken skulle komme inn igjen.
Det skjedde litt mer etter hvert, og ut av intet får jeg en fisk som nappet hardt og kraftig som stam ofte gjør, og når jeg etter hvert får fisken i håven lurer jeg litt på hva som foregår.

Så ut som en diger buk i vannet..(selvsagt, når hodet forventer å få stam og vederbuk..) men jagg uvar det ikke ei brasme. Ble litt overrasket der, gitt.. men det gjør ingenting :)
 
Foto: Morten Mølster
 
Brasme på 2550g tatt på reke
 
 
Mens vi har sittet og kastet ut rekeskall og ymse så legger jeg merke til at vederbuken går helt latterlig nære land, så rett før vi skal pakke sammen ber jeg Morten om å komme bort dit jeg sitter (vi fisket 10 meter fra hverandre..) og legge ut reka i en forball jeg akkurat la ned.
 
Tror det tok nøyaktig 5 sekunder før stanga vrenges over, og opp komme det en rimelig slitt vederbuk som så ut til å ha vært på krok mange ganger.
 
 
..og vips så hadde Morten ny pers på vederbuk. 1600g.
 
 
 
Etter et greit utbytte med et lite knippe fisk hver stakk vi hjemover.. matta og stangbagen var frossen, så det er ikke helt sommer enda..
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com