søndag 10. desember 2017

Ny Østfoldturné

20.07.2017

Dette var kanskje sommerens desidert varmeste dag. Det var meldt 26 varmegrader og null vind - og de traff bra med værmeldingene.

Jeg og Jonas stod opp tidlig og dundret ned til Østfold på jakt etter sik denne varme sommerdagen. Vel på plass var det totalt kaos med jaging, stor fisk som jaget småfisk så det sprutet. Testet å spinnfiske en times tid uten at det leverte noe annet enn noen små ørret som fulgte etter sluk, wobbler og jiggene vi kastet med.

Rigget opp for å fiske sik, og det startet greit med en 8-hektos fisk etter 1min. Derfra ble det litt treigere med kun noen små sik på Jonas.

I 1030-tiden nappa det hardt, og etter en noget hektisk fight inne ved land kunne Jonas håve ny pers på sik for meg.

Foto: Jonas Botilsrud

Ny pers - 1400g.

Etter dette døde fisket helt ut. Vi bestemte oss for å flytte oss et par hundre meter for å se om all fisken hadde flyttet seg og allerede etter å ha kastet ut første stanga nappa det litt puslete, jeg kroket og opp kom en abbor på 6-7 hekto. Artig tenkte jeg og kastet ut på nytt. Abborene kom på løpende bånd, men det var ingen store, før jeg skulle kaste om den ene stanga som hadde ligget rolig relativt lenge. Da hang det seg på en finfin abbor på innsveivet.

Foto: Jonas Botilsrud

Årets første og foreløpig eneste kilosabbor - 1010g.

Klokken nærmet seg 1600 og vi begynte å merke at det var alt for varmt, solbrente og dehydrerte bestemte vi oss for å kjøre til nærmeste McDonalds for å få i oss litt mat og iskald smoothie, før vi kjørte til en liten dam som huser masse gullfisk.

Jeg har alltid ønsket meg en skikkelig gullfarga gullfisk. Det tok litt tid før vi fant ut av hvordan de ville ha agnet presentert, men når vi fant ut av det kom de på løpende bånd. Mest små naturfarga gullfisk, før de 5 siste fiskene fikk seg en tur på matta. Først kom det en gull- og svartfarga sak, og omsider dukket det opp to stykker som var helt gullfarga. Mission accomplished :)

Foto: Jonas Botilsrud

Ikke de største i verden - men fryktelig fine!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com