søndag 15. januar 2017

Oppsummering av fiskeåret 2016 - Del 1

Det er mange år siden jeg kjørte en oppsummering av fjorårets fiskeår, så jeg tenkte jeg skulle prøve på det i år. Tar det måned for måned, da jeg ofte er ute en god del hver måned hele året, så ikke det bare blir en bildekavalkade.

Må dele opp innlegget i 2 deler hvis ikke blir det alt for mye på en gang :-)
Litt statistikk fra 2016:

Antall fiskedager: 112
Antall specimenfisk: 5
Antall perser: 16
Antall arter: 68
Antall nye arter: 3 (Totalt 117)
Antall fisk: 1627


Januar

I årets første måned fiskes det naturligvis ganske mye etter lake på jakt etter en pudding. På årets andre laketur nappa det tungt og den tredje 4+ laka på like mange år fikk seg en runde på land.

Foto: Andreas Johansen

Lake på 4,4kg og 76cm. En skikkelig pudding.

Sjøisen la seg rekordtidlig på flere kule plasser på hjemmebane i fjor, og vi fikk fisket en god del på sjøisen. Det ble ikke spesielt mye kule fangster på meg, men jeg var med når både Karl Johan og Jon perset på sjøørret. Det er jo noe.

Foto: Andreas Næristorp

Jon med pers på ørret - 2130g

Foto: Andreas Næristorp

Karl Johan fikk denne fantastisk flotte sjørreten på 4530g som var pers.

Foto: Marius Vikene

..og jeg fikk en skiftenøkkel av en laks på 3,3kg.



Rakk også på en jobbtur til Tromsø og klemme inn to fiskedager på sjøisen i Ramfjorden sammen med Øyvind og Truls, og det ble noen brukbare fisker på disse turene. Høydepunktet var definitivt Øyvind sin kveite, som vi hadde oppe til hullet 4-5 ganger før vi omsider klarte å lande den. En skikkelig overraskelse på isen der, altså.

Foto: Andreas Næristorp

Ismeita kveite på 16+

Foto: Truls Christian Olsen

Kloskate på 300g. Min første fra "fastlandsNorge"

Foto: Truls Christian Olsen

En gapert på 4 hekto

Foto: Øyvind Høier

Torsk på 11kg+


Foto: Øyvind Høier

En annen torsk på 11kg+

Februar

De fleste fisketurene i februrar ble brukt på isen som nå hadde lagt seg i Sandebukta på jakt etter gråhai og rødhai. Jeg fikk ingen av delene, men jeg klarte etter 500 hvitting og få to strømsild, og den ene dagen jeg og KJS var der hadde vi et skikkelig rush med taggmakrell hvor jeg økte persen min med flere 1000%.


Ble mye fin matfisk dog.

Foto: KJS

Ny taggis pers på 805g.

Foto: KJS

Min første strømsild fra Sandebukta. En liten bit over hektoen.

Foto: KJS

Enda en brukbar strømsild over 100g.


Rakk også en tur ut med Oslo Havfiskeklubb, hvor jeg som vanlig fisket etter øyepål og småfisk. Fisket var utrolig tregt og det var få som fikk noe spennende med unntak av små sei. Frode på sin side fikk en fin rødhai på 800g+.

Foto: Andreas Næristorp

Rødhai fra Mølla. Ikke hver dag man ser det.

Mot slutten av februar hadde klubben, SFK-XCPERT, klubbkonkurranse på jakt etter storabbor. Fisket den dagen var super tregt, men jeg klarte og få en finfin abbor som var noe tynn..

Foto: Morten Mølster

1460g/49,5cm

Mars

Mer eller mindre alt fisket jeg fikk tid til i mars dreide seg om stor skrei på Sørøya sammen med Kim. Vi var der i en uke, og fikk tid til 3,5 fiskedag omtrent, og var inneblåst resten av tiden. En super tur, hvor jeg perset på torsk og sandflyndre gjentatte ganger. Klarte ikke runde 30kg, men det gjorde Kim.



Foto: Kim Eirik Johansen

Turens første pers - 25,4kg

Foto: Andreas Næristorp

Kim med en stor fisk, 28kg+

Foto: Kim Eirik Johansen

Turens første pers på sandflyndre - 850g

Foto: Andreas Næristorp

Enda en 28kg+ fisk for Kim.

Foto: Kim Eirik Johansen

Dagens pers på torsk - 27,3kg\130cm

Foto: Kim Eirik Johansen

Pers på sandflyndre - 920g

Foto: Andreas Næristorp

Kim med en av flere store sandflyndrer han fikk.

Foto: Andreas Næristorp

Foto: Andreas Næristorp
Kim med turens eneste kaffetorsk. Fisken var rett over 30kg!



Denne turen har vært på trykk i Alt om Fiske, hvor det står en god del mer informasjon.

April


For min del har april blitt det mai var tidligere - hvor alt skal skje på en gang. Premiere på feedersesongen, harrfiske, vindusfisket setter igang og man prøver seg gjerne etter stor lange og slikt i Skagerak.
Var også med på TV2 Hjelper deg og testet fiskestenger noe som var en morsom erfaring.

Jeg og Endre hadde noen økter i Glomma etter stam og vederbuk, og fikk et liten knippe med noen mindre fisk. Det var kaldt og litt tidlig for de store fiskene, men vi hadde det morsomt allikevel vi!

Foto: Andreas Næristorp


Foto: Endre Hopland

Foto: Endre Hopland




Jeg og Lars var ute en helg i Skagerak og fisket en dag etterhvitskate, hvor fisket var helt elendig. Fikk denne brosma på rett under 10kg som største, og ellers var det ikke noe mer å snakke om den dagen. Dagen etter lette vi etter nye langeplasser, og vi fant flere plasser som har potensiale. Det ble noen langer opp til 10kg her pluss et lite knippe med blåkjeft.


Foto: Lars Christian Holte

Foto: Lars Christian Holte


Vadesesongen startet med et smell, og vi fikk flere store tunger og en bra piggvar på de første turene. Plutselig var det hele over like fort som det hadde startet, men med slike resultater og ny norgesrekord på tunge så kan en ikke klage.


Foto: Karl Johan Sæth

Grei tunge på den første turen.

Foto: Karl Johan Sæth

Denne piggvaren ble årets største, en fisk på 3150g og min nest største.

Foto: Andreas Næristorp

Karl Johan perset på ulke, samme fisken som jeg fikk året før. Nå veide den 480g.

Foto: Andreas Næristorp

Marius flekka til med ny norgesrekord på tunge. 1980g. Ryker 2-kilos grensa i år?

Foto: Andreas Næristorp

Karl Johan med en halvannenkilos. Drøy tur.

Foto: Karl Johan Sæth

Jeg med en av mange 1200-grammere.


Jeg og Silje hadde også en tur etter harren. Bettet var ikke det beste, men Silje klarte og finne plassen de stod på den dagen. Hun gruste meg 7-1 i antall og perset i tillegg med denne vakre harren:


Foto: Andreas Næristorp

Silje med ny pers på harr - et prakteksemplar på 1230g!

Foto: Silje Gran

Jeg med en fisk like over kiloen. 




Mai

Turen vår til Åkrafjorden ble i fjor lagt til mai av flere grunner, og det var egentlig en dårlig ide. Været vi hadde i mai var det typiske vårværet som burde vært over lenge før vi ankom destinasjonen. Det var rimelig håpløst, så vi fikk ikke testet 1\10 av det vi hadde forhåpninger om, og resultatene stod i stil til været egentlig. Planen var å teste en del etter lysing og lange, som vi fant plasser for året før. På de plassene var det helt rensa for fisk, så vi måtte finne en flere plasser, som resulterte i 5 knops drifttfart pga vinden, og store mengder pigghå når forholdene omsider var bra.

Fikk dog en brukbar lange, og Jon fikk til slutt en lysing og litt annet forskjellig. Ikke vår beste tur dit akkurat...

Foto: Jon Kolstad

Ble en haug av små glassvar

Foto: Jon Kolstad

Turens største fisk, ei lange på 13,6kg som tok 30m over bunn

Foto: Andreas Næristorp

Jon med ny pers på knurr 600g+

Foto: Jon Kolstad

Foto: Andreas Næristorp

Jon med ny pers på blålange, 5,5kg

Foto: Andreas Næristorp

Siste passet den siste kvelden fant vi en lysing. Vi var i flere, men de ble ikke med opp.


Ble litt blandet drops på ferskvannsfronten i mai, med både turer etter stam, vederbuk, bekkerøye og diverse annet. Tror jeg får prøve å holde meg til en ting i år..


Foto: Andreas Næristorp

Morten med kilos ørret fra Oslo

Foto: Andreas Næristorp

Fredrik med godkjent harr fra Vorma.

Foto. Fredrik Birkeland

En vakker stam fra Nitelva.

Foto: Silje Gran

2 kilos stam fra Glomma

Foto: Karl Johan Sæth

Feit vederbuk tatt på 17.mai i Nitelva. 1920g.



Vi brukte også et utall med timer på jakt etter gjørsen, men det var stort sett stang ut hele veien. Utrolig segt og vanskelig fiske, som det egentlig alltid er her på hjemmebane. Den største fisken i mai stod Karl Johan for:

Foto: Andreas Næristorp

Gjørs på 3660g


Foruten dette startet jeg og flere fra XCPERT med og fiske inn et nytt vann på jakt etter stor sørv. Vi hadde fish-in og klubbkonkurranse der, men det ble fort klart at vi hadde timet det rett i gytinga, så det ble ikke veldig mye fisk på disse turene. Dessverre. Bedre lykke i år - forhåpentligvis.

Foto: Andreas Næristorp






Juni


I juni ble det fokus primært på ferskvann, men det ble tid til og teste noen nye plasser i sjøen også. Vi fant en ny plass som leverte noen berggylter, samt at vi så enormt mye store sjørreter der en sen kveld i juni. Definitivt en plass som vi skal besøke igjen.

Foto: Karl Johan Sæth

Gylte på 1230g.

En bråbestemt tur etter gjørsen til Leira, traff jeg og Karl Johan et skikkelig etterleksfiske. Det var nesten ikke vann, men det spilte tydeligvis liten rolle. Omsider klarte jeg og bryte forbannelsen jeg har hatt i flere år med en brukbar gjørs på hjemmebane, og etter noen mindre fisker klinket jeg til med denne saken:

Foto: Karl Johan Sæth

Gjørs fra hjemmebane på 6010g/86cm

Etter dette var det karpefisk for alle penga. Først en tur på jakt etter suter, hvor vi hadde et sinnsykt fiske, men jeg klarte ikke bikke 2,5kg. Marius og Karl Johan derimot slo til med hver sin 2,6kg+ fisk.

Foto: Marius Vikene


Foto: Andreas Næristorp

Suter på matta i morgensolen.

Foto. Andreas Næristorp

Strøken suter i strøkent lys. Pers på Marius - 2,6kg+

Foto: Andreas Næristorp

Karl Johan med en lekker suter.



En kveld hadde jeg og Karl Johan et skikkelig rush med store stam, men vi måtte gi oss midt i beste bettperioden da vi skulle tidlig på jobb dagen etter begge to. Men det ble et knippe fisk over 1,8kg, med to stk tokiloser på topp.

Foto: Karl Johan Sæth

2 kilos stam med merkelig ryggdefekt.

Foto: Andreas Næristorp

Foto: Karl Johan Sæth

Enda en 2-kilos stam.


Vi fikk også fartet rundt og testet noen "nye" plasser. Plasser som har levert bra i gamledager, men nå er det ingen som fisker der lenger og jeg tror ingen har fisket der på lang tid. Noen av disse plassene leverte fisk, andre ikke. Morsomt prosjekt, og morsomt og sammenligne med hvordan det er nå kontra hvordan det var i gamledager.





Foto: Marius Vikene

2-kilos brasme fra Mjøsa.





Resten kommer plutselig :-)














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com