søndag 27. september 2015

Foreløpig vadetur oppsummering høst

Det har ikke blitt mange vadeturer i høst av flere årsaker. Det hele startet med at vannet var grisevarmt og ekstremt farget så det var vanskelig å se noe som helst. Deretter ventet det tre uker med sammenhengende styrtregn som resulterte i mer brunt vann og masse, masse ferskvann..

Det har dog blitt noen turer og kort oppsummert har de gått sånn her:

22.08.2015:

Jeg og KJS ute på tur. Vi skulle gå et langt strekke jeg tidligere aldri har gått før. Ganske høyt vann og kjipe forhold, så det ble mye trasking og balansering inne i fjæra på glatte stein og områder med mye tang.

På plassene med ren sand og fiskbare forhold lå det tunger strødd overalt, så vi fisket opp et par middagsfisk. Ganske lavt snitt på fiskene vi så, med unntak av en monstertunge - og da mener jeg virkelig monstertunge. Med riktig kondisjon må den ha snust på 2 kilos merket. KJS fant den, fisket på den men den var uinteressert og svømte til slutt ut på dypere vann og ut av rekkevidde.

På endestasjonen for dagen kom vi til en strand vi besøkte for første gang i 2013 - den gang fant vi piggvar og slettvar der. Denne kvelden var det 1 enslig og lite bitevillig piggvar som lå nede i ei sandrenne. Jeg fant den, fisket på den lenge før den til slutt gav opp og tok agnfisken min. Utrolig slapp og i veldig dårlig kondisjon, men piggvar er piggvar!

Foto: KJS
 
Piggvar på 1480g/47cm - skrall kondisjon
 
 
23.08.2015:

Dagen etter var det dags for Oslo Fiskefestival og etter å ha trasket rundt og pratet med masse trivelige mennesker kom jeg, Endre og Roger på en plan om å ta en vindustur. Jonas slang seg også med.

Etter å ha tenkt mye på hvilke områder og hva de andre gutta ønsket å få, så endte vi opp på et strekke jeg favoriserer og det er nesten bare jeg som går der. Vi har fått 3 nrek tunger der, i tillegg har vi sett masse annet morsomt på dette strekket. Deriblant en god del slettvar som Roger og Jonas manglet. Endre manglet også arten, men var mer interessert i å perse på tunge(?!) :-)

Vel fremme på plassen etter å ha sanket børstemark først, gikk jeg rett på en tunge. Endre fikk fiske på den, den ville ikke ta. Den neste tunga fant jeg også, og den fikk Endre omsider til å ta, men så klarte jeg av alle ting å miste den ut av vinduet etter generelt kaos hvor tunga hoppa (!) 30cm opp i lufta og ble borte.

Følte meg som en dust der jeg stod, så da var det bare en ting å gjøre - finne fler tunger. Men først fant jeg en slettvar på 7-800g som jeg lot Roger fiske på. Den tok ikke. Gikk så 10 meter og fant to tunger som Endre kunne fiske på. Den ene tok heldigvis og var soleklar pers (skulle ikke så mye til) for Endre.

Foto: Andreas Næristorp
 
Fornøyd gjest med tungepers som fikk en flytur hjem til Bergen.
 
 
Etter å ha gått strekket ned og snudd, fant jeg flere slettvar. Roger fikk fiske på den første, og den var helt sinnsyk ivrig etter å spise to trebler og en hel ansjos og vips ny art på mannen fra Telemark.

Foto: Andreas Næristorp
 
Liten og søt slettvar, men art er art
 
30.08.2015:

Jeg og KJS på tur igjen. Vi gikk samme strekke som sist og vi fant latterlige mengder fisk. Veldig fint føre, lavt og krystallklart vann denne gangen så vi fikk dekket mer vann og sand.
Det var nå tunger og slettvar bokstavelig talt overalt. På hver nye plass lå det stablet med begge deler og vi fant mye fisk, men veldig mye var smått denne gangen også - på dette strekket.

Vi tok oss tid til å fiske på litt ymse, spesielt på slettvarene. Huggene deres er helt avhengighetsskapende, de hugger knallhardt!

Jeg plukket to slettvar og to tunger og mistet ei diger skrubbe. KJS fikk også slettvar og tunge.

Alle foto under: Karl Johan Sæth

Liten søt slettvar
 

Tunge på kiloen blank

Tunge på 1020g

Denne så mye større ut. 680g
 
08.09.2015:

Denne gangen skulle jeg være guide for Jonas på slettvar siden han manglet arten. Planen denne dagen var å besøke en plass som alltid huser slettvar, og etter hvert bevege oss nedover mot der jeg mistet den grisestore piggvaren i fjor.

Vi kom oss litt sent avgårde, men fikk plukket litt børstemark på kort tid og farta videre mot dagens utvalgte strekke.

På den første plassen gikk jeg rett på en ganske pen slettvar, tipper 1-1,2kg som jeg lot Jonas fiske på. Den nekta selvfølgelig å spise agnfisk, og seig etter hvert avgårde mot dypere vann.

Videre gikk vi ganske langt uten å se noe annet enn skrubbe, før vi kom til en plass jeg har funnet en 5+ piggvar og en god del slettvar. Der var det bare tunge å finne, så vi trasket videre ned mot piggvarplassen fra fjoråret. Her fant jeg noen slettvar, mange tunger men ingen piggvar. Lot Jonas fiske på alle slettvarene, men de ville ikke ha her heller. Vi plukka med oss en tunge hver før vi etter hvert trasket hjemover. Veldig merkelig, tungene ser ut til å ligge mye mer på stein på utvalgte plasser og skifter farge til nesten kølsvarte. Kule fisker, men hvorfor de ligger for det første veldig grunt og så langt inn i steinene kan en bare lure på. Sikkert lite børstemark på sanda så de går inn for å spise reker og kutlinger, hvem vet.

Dagens eneste fisk for min del ble denne tunga på 800 gram blank.

Foto: Jonas Botilsrud
 
Synes den fortjente et pent, klart bilde i skogen. Nuvel.
 
 
Håper det snart blir anledning til å vade mer, hele fjorden ser ut som en suppe om dagen. Kanskje det rolige været de siste dagene gjør en forskjell på det og at det blir superføre fremover. Vanntempen om dagen er perfekt for både det ene og det andre, så jeg håper virkelig vi får tatt noen turer før det blir totalt vinter igjen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com