søndag 10. desember 2017

Årets eneste havabbortur

21.07.2017

I slutten av juli ble det omsider tid for årets første og eneste havabbortur. Karl Johan var skipper og stilte med båt, jeg skulle prøve å være guide så godt jeg kunne. Brukte lang tid på å få min første havabbor selv, men jeg har relativt god kontroll på alle plassene som bør levere i indre Oslofjord.

Planen var trolling primært etter havabbor, men med ørsmå forhåpninger om både pukkellaks og bonito. (Som om det skjer..)

Vi var på vannet 0400, akkurat i det himmelen begynte å lyse opp fra sola og kjørte noen runder att og fram i et relativt hett område. Det var agnfisk overalt, men ingenting beit. Deretter kjørte vi noen runder i et område som har levert bra før, før vi snudde og kjørte lenger sørover til områdene jeg har brukt mest tid på. (30+ turer tilsammen..)

Foto: Andreas Næristorp


Hadde grisetrua i et område hvor det var en fin strømkant, så vi tok noen runder i det området, og 8-tiden smalt det til på stanga til Karl Johan og han kunne lande dagens første havabbor som var ny art!

Foto: Andreas Næristorp

Karl Johan med ny art - en havabbor på 430g.

En times tid senere drar det avgårde noe helt sinnsykt på den ene stanga mi, jeg plukket opp stanga og kroker men det bare fortsetter å rase ut sene fra snella. Strammer bremsen, og fisken fortsetter i samme tempo. Ingen av oss skjønner et kvekk, før fisken plutselig snur og svømmer alt den kan mot meg og jeg klarer ikke holde tritt med den, så sena blir slakt i et øyeblikk og fisken faller av. Hugget var latterlig brutalt, så jeg aner ikke hva det kan ha vært. Mistanken gikk først mot lyr, deretter svær havabbor, bonito, laks eller stor sjøørret. Det får vi aldri vite, men det var noe av det drøyeste jeg har kroket i Oslofjorden.

Resten av dagen tøffer vi rundt på mange gromplasser, men ingenting biter før vi kjører rundt på et "offshore" område. Her napper det hardt og ofte, men ingenting sitter så vi mistenker både makrell og horngjel. Merkelig at ingenting skulle sitte dog...

Vi plukker opp stengene og reiser inn i 11-tiden, fornøyde med dagens tur. Håper det blir tid til å fiske mer etter havabbor neste år - da skal det spinnfiskes fra båt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com