lørdag 22. april 2017

Stamtur i den lokale elva

20.04.2017

Endelig var det  vår nok i lufta til at det gikk an å bevege seg utendørs, så jeg bestemte meg for å ta en tur til den lokale elva for å se om det var noe stam eller vederbuk å få.
Har fiska der i 10 år nå, men aldri fått noe dreisen på stam der. Rådførte meg litt med Ola Uggen i klubben og fikk tips om en fin plass som burde kunne levere på denne tiden. Takk for tipset Ola!

Tinte en pose med fór jeg hadde fra ifjor og tok opp noen reker og kjørte av sted. Et kvarter senere var jeg på plass og ruslet ned til elva. Rigget to stenger, en med en hel reke, og en med en rekebit og noen maggot, og rakk nesten ikke sette meg ned i stolen før det dro avgårde på den ene stanga. Typisk røskenapp fra stam, tilslaget satt. Fisken fightet overraskende bra til å være på denne tiden av året, så jeg trodde den var mye større. Tok litt sene et par ganger faktisk.

Klarte å glemme igjen stativet hjemme, så det ble så som så med bildene. Ikke at det var så veldig viktig, det ble ikke noen kjemper uansett :-)

Foto: Andreas Næristorp / Selvutløser

En finfin stam på 1450g.


Et par timer senere fikk jeg nok et røskenapp på den samme stanga, men tilslaget satt ikke. Kjørte delt taktikk, på den ene stanga fóret jeg bare med rekebiter i feederen, og på den andre kjørte jeg 50/50 grunnfór og rekebiter og kastet om litt oftere. Ikke overraskende ble neste fisk, på plassen jeg hadde fóret mest, en vederbuk. Tidlig på året bruker de største bukene å svømme oppover elva, så jeg ble overrasket når den var liten.

Foto: Andreas Næristorp

Liten vederbuk på 1300g.

Etter dette kom skumringen og jeg brant nok et mothugg på en stam på stanga jeg fisket nedstrøms, med kun rekebiter i feederen. Når det var blitt skikkelig mørkt klarte jeg omsider å kroke den lille rakkeren, en stam på 8-9 hekto.

Oppsummert var det godt å komme seg ut litt igjen og få litt fisk. Det er ikke alltid dette strekket leverer, så det er bare tommel opp når det faktisk er litt fisk å få.

Godt å være i gang igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com