onsdag 8. februar 2017

Oppsummering av fiskeåret 2016 - Del 2

Juli

Aller først ut i juli var en tur til Halten. Vi har hatt noen turer til Halten nå, og de aller fleste turene har jeg hatt veldig bra fiske. I år hadde jeg overhodet ikke noe flyt, uansett hva jeg prøvde å få til. Sånn er det i blant og på en ukes fiske klarte jeg å få en sei på 9,8kg og en lange på 13,2kg som beste fisker. Resten av reisefølget gjorde det langt bedre og hadde et latterlig fett fiske etter mange forskjellig arter.



Foto: Andreas Næristorp

Lars med en 10+ sei


Foto: Andreas Næristorp

Martin med en 10+ sei

Foto: Helge Johnsen

Min største sei for turen..

Foto: Andreas Næristorp

Martin ble litt skuffet når han fikk double med skjellbrosme i Suladypet. Skuffet over at det ikke var mora altså..

Foto: Andreas Næristorp

Jeg gav opp morafiskeriene og begynte å pelagisk prikkfiske på en stor stim, som stod på 256m dyp over 478m vann. Det viste seg at det var en god blanding av uer, kolmule og vassild. Alt var mikro..




Foto: Helge Johnsen

Største vassilda var 300g.

Foto: Andreas Næristorp

Målrettet fiske etter kveite gav noen fine plater.

Foto: Andreas Næristorp

Lars med en bra lange. 20 prikk om ikke jeg husker feil.

Foto: Jonas Botilsrud

Min største lange for turen. 13 kilos.

Foto: Andreas Næristorp

Martin med 30 kilos kveite.

Foto: Andreas Næristorp

Jeg gjorde en god jobb med å trekke teiner med lunsj i..



Hver sommer må man alltid ta seg en tur til Vestfold for å fiske litt karuss, så jeg og Jonas reiste sørover for å sitte en natt der nede, spise is i varmen og teste litt gyltefiske dagen etter. Gyltefisket hopper vi glatt over, men karussfisket tok helt av. Vi landet rundt 30 karuss på en morgen der, og når sola kom over tretoppene gikk vi fra passivt duppmeite til stalking. Utrolig fett å se 30-40 karuss som soper rundt på forplassen og spiser som om de skulle vært suter. Hadde et håp om å bikke halvannen kilo ifjor, men den største var rett over 1300 gram. Virker som om kondisjonen har gått litt ned på fiskene, men det kan være de akkurat hadde gytt. Det forklarer egentlig hele opplegget for den turen.


Foto: Simen Andersen


En kveldstur til Oslofjorden sammen med Fredrik på jakt etter havabbor ble det også tid til. Vi fisket bare i 2,5 time, og når sola hadde gått skikkelig ned jaga det i brisling like på utsiden av der jeg stod og kastet sluk. Kastet over vaket, og jaggu tok ikke fisken. Til å veie rett over 600 gram gav den en overraskende bra fight, og min andre havabbor fra Oslofjorden på 6 år var et faktum. Utrolig kult at de har dukket opp igjen, og at det faktisk går an å fiske målrettet etter dem igjen.

Foto: Fredrik Birkeland

Jeg og Terje kjørte en to dagers satsing på jakt etter røye, hvor vi prikkfisket dem med ekkolodd og jigger. Røyene var totalt skrudd av, mest fordi været vi hadde de to dagene var helt latterlig ustabilt. De er rimelig værsjuke de fiskene, men Terje klarte å knipe noen få. Veldig spennende og kult fiske, som jeg håper å få testet mer neste år.

Foto: Andreas Næristorp


Etter dette reiste vi nordover til Sørøya. Skrev så mye der, at jeg måtte skille det ut i et eget innlegg, som du kan lese her:

Innlegg om turen vår til Sørøya 2016





August

De siste årene har august vært en av de mest hektiske fiskemånedene for min del, med flere langturer, festivalen i Langesund, vindusfiskingen begynner og masse mer.
I starten av måneden ble det noen turer uten asp, uten de helt store resultatene. Ble et par 2+ fisk, og et par små, men ingenting å rope skikkelig hurra over. Asp fisket er litt opp og ned, men tre kveldsturer er ikke akkurat mye tid brukt på arten.




Foto: Andreas Næristorp

Foto: Andreas Johansen

Foto: Andreas Johansen

Videre denne måneden hadde jeg og Jonas en heftig tur til Østfold hvor vi fisket etter sik, og mer om denne kan du lese om her:

Sik bonanza i Østfold

Så var det Langesund festivalen, som jeg også har oppsummert i et eget innlegg, og det kan du lese her:

Langesund fiskefestival 2016


Etter dette reiste vi til Svalbard for andre året på rad, og det gikk ganske mye bedre enn det første året vi besøkte øya der oppe i nord. Dette kan du lese om her:

Svalbard 2016 - The full story


Vi fikk også tid til noen mislykkede vadeturer, hvor forholdene var alt annet enn bra. Brunt og varmt vann, kombinert med høyvann endte i totalt fiasko.


September

Vi fortsatte vadeturene og på en tur til en ny strand for min del, fikk jeg omsider en fin piggvar igjen. Så flere piggvar, og fikk (heldigvis) den største av dem.



Foto: Karl Johan Sæth

Piggvar på 2340g.



Deretter bar det ned for å gjøre enda et forsøk etter hvitskate. Den første fiskedagen pillemeitet vi litt etter slettvar og rødknurr, men det var knapt strøm så det ble egentlig en stor fiasko. Fikk dog en liten rødknurr på rett over 200g, men ikke noe mer.

Foto: Lars Christian Holte

En overeksponert rødknurr.

Dagen etter dro vi ut tidlig, langt langt langt ut i havet. Turen kan vel egentlig oppsummeres som en stor fiasko, da vi etter tre timer skulle flytte dreggen endte det med at dreggtauet røyk. Roger og Espen var noen mil unna oss, så vi dro dit for å låne dreggen deres siden de lå på elmotoren og fisket. Det hele endte opp med at vi ble liggende noen hundre meter bortenfor å se på at de bagga hvitskater til den store gullmedaljen, og vi fikk ingenting. Lars hadde to run, men ingen av dem satt.

Foto: Andreas Næristorp

Espen med en av mange hvitskater denne dagen.

Foto: Andreas Næristorp

Dypvannskomboen min. Antares 50-80lbs og Oceajigger 5000P i solnedgang.


Hjemme igjen ble det noen vadeturer, hvor jeg hadde med meg Morten på en av dem. Hans første vadetur ble en suksess, da han fikk krysset av både tunge og slettvar som ny art. Jeg også plukket en slettvar, men de var ikke kjempestore.

Klarte å glemme blitzen min hjemme også, så kvaliteten ble deretter..

Foto: Andreas Næristorp

Foto: Andreas Næristorp

Foto: Morten Mølster



Oktober

Høsten er vanligvis en bra fisketid, men oktober 2016 var katastrofe. Det ble mange vadeturer på nye og gamle plasser, men ingenting leverte. Vi så dog mye bra fisk, men det var et eller annet som foregikk så vi fikk knapt noe som helst.

Ellers ble det noen gjeddeturer med Andreas, og den ene turen fikk vi noen få fisk, bl.a. disse:




Foto: Andreas Næristorp

Andreas med bra gjedde på 11940g

Foto: Andreas Johansen

Jeg fikk denne syv-kilosen.


I mangel på bedre ting å gjøre testet jeg og Morten noen nye plasser etter dvergmalle, men det blev ingenting så vi flyttet oss til en plass som alltid leverer maller. Der fikk vi et lite knippe, men ingen store.
Ble også en tur til Bergen ifm jobben, hvor jeg var en tur ute med Endre og Geir. Det kuleste vi opplevde denne dagen var nordlys, som jeg fikk tatt litt bilder av. Ellers fikk jeg en mikro lange og en bitteliten piggskate. Fin tur med mye skitsnakk ble det i alle fall :-)


November

Kun en fisketur i november, hvor jeg og Morten totalblanka etter lake. Ikke noe mer å si om den saken.

Desember

I slutten av desember ble det omsider noe fornuftig fiske igjen. Ismeite etter gjedde stod på planen, og disse turene har jeg skrevet om her:







Det var vel egentlig det. Først og fremst vil jeg takke alle jeg har vært på tur med og delt masse heftige opplevelser sammen med i 2016. Det har vært et veldig bra fiskeår med mange oppturer, nedturer og blanketurer men samtidig når det først klaffer så har det gitt kjemperesultater. Håper at 2017 kan bli et like bra fiskeår og at vi sammen kan dele enda flere heftige opplevelser ved vannet, med fiskestanga i hånda.

Og ikke minst - takk til alle lesere! Det er morsomt å se at trenden er stigende på antall lesere og det motiverer meg til å fortsette å blogge.

Jeg har også laget en egen Facebook side hvor jeg kommer til å poste innlegg, filmer og live rapporter når jeg er på tur fremover så lik gjerne siden hvis du synes det jeg driver med er interessant:

https://www.facebook.com/artsspecimen/

Over og ut! Vi sees igjen snart!





















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com