mandag 30. september 2013

Abbortreff i Østfold

Abborligaens (en gruppe på Facebook) medlemmer var nok en gang samlet for en helg med abborfiske i stokkhelvette nede i Østfold.

Treffet kjører med en konkurranse også, hvor de tre største abborer fanget per dag teller, og totalten av begge dager. Samt størst fisk da.

I god tradisjon skulle jigger rykes, kilosabborer bagges i fleng og halvannenkiloser flekkes opp.
Slik ble det ikke. Det vil si, det ble ryki mye jigger og noen kiloser dukka etterhvert opp..

Kjørte nedover med klubbkompis Frederik og vel fremme var vel klokka rundt 2300, så vi rakk akkurat et par pils og litt varme fra bålet før soveposen fristet mer - man skulle jo opp 0600 dagen etter.

Bålkos med pils

Klarte å ramle ut av senga 0630 dagen etter (utrolig nok) og vi var på plass med første jiggen i vannet kl 0702. Noen kast senere hadde vi et lite knippe abbor i båten, og jeg fikk en fisk på 780g pluss en 1220 grammer. Bra start på dagen!

Fantastiske soloppganger på denne tiden av året

42cm og passe bra form

1220g i morgendisen

Resten av morgenbettet uteble så vi benyttet sjansen til å flytte oss til andre siden av vannet.
Denne plassen leverte bra på treffet i fjor og kan mildt sagt beskrives som "stokkhelvette" - noe som stemte rimelig bra. Annethvert kast måtte Morten kjøre med sin iPilot tilbake for å hente både hans og mine jigger - tok litt tid, men sammenlignet med å knyte på ny fortom og miste et helt skrin er det absolutt verdt det :)

Plassbyttet leverte ganske raskt - jeg fikk to fisk på 1100g på to kast og hadde tydelig funnet en liten flokk. Rakk å få en halvkilos fisk før de forsvant og det var egentlig alt som skjedde denne helgen...

1100g \ 42cm

Samme fisken som over

1100g \ 43cm smekker abbor

Resten av dagen kan egentlig glemmes for min del, Morten klarte å knipe tre fisk rundt kiloen.

Helgas camp..

Vel fremme på land skulle resultater oppsummeres og mine tre abborer over kiloen holdt til dagens 2. plass kun slått av Terje sine 30 gram. Det gav meg en halvliters flaske med cognac (som jeg ikke drikker engang..) :)

Lite utvalg jigger - drittjiggene blir stortsett brukt pga store mengder stokk

Søndagen ble nesten fiskeløs. Abboren var tydelig lei av å se gummijigger, så vi testet å dorge hele sjøen rundt. En god sjanse til å sove litt tenkte jeg og ble borte et par timer midt på dagen. Kun avbrutt av å nappe opp noen to hektos abborer på wobbleren..

Kebabgjedde?

Smågjeddene elsker wobbler

Jiggfiske gav knapt fisk og mort hadde vi ingen igjen av så vi dorget oss halvveis opp igjen før vi gikk lei og dro inn. Greit å slappe av litt når man har fri også :)

Kort oppsummert - ca 40 abbor over kiloen, Terje vant det som var å vinne og på hjemturen ble vi sittende 2 timer og 20 min i kø. Perfekt avslutning på helgen! Våknet i det minste uthvilt idag..

Takk for en fin helg til alle som deltok på treffet! Vi sees sikkert igjen neste år.