tirsdag 8. mai 2018

Årets første bra fisk (Stor lake)

11.01.2018

Etter at jeg fikk operert ut visdomstanna fra helvete følte jeg at formen var sådær, selv over en uke etterpå. Men Andreas ringte og var gira på å fiske lake. Det samme var Jonas og Morten, så det lå an til å bli et mini-xcpert treff ute på Glomma isen denne torsdagen.

Selv var jeg ikke spesielt gira på tur, men etter å ha proppet i meg nært ulovlige mengder smertestillende ble jeg overtalt til å bli med allikevel. Utstyret var jo allerede ferdig rigget, så det eneste jeg trengte var å ta ut agn fra fryseren, Morten parkerte hos meg og Andreas plukka oss opp. Jonas var allerede på plass når vi kom, så etter vassing i en del snø kom vi oss ut på isen.

Med fire personer på isen fikk vi dekket mer eller mindre alle "hete" områder med stenger i alle retninger, så etter at alt var satt ut var det bare å sette seg ned i stolen og drikke kaffe. Jeg satt med dunkeren, uten at det noen sinne kommer til å levere bra fisk...

Morten på sin side har aldri fått lake før, så når det runna på en av hans stenger gav vi kjappe instruksjoner og hjalp til med å berge fisken. Jaggu fikk han ikke ny art for kvelden, en lake på 1110g. Grei start.

Fisket var uten tvil seigt, Andreas fikk et par småfisk, vi hadde noen smågjedder som klipte fortommene våre og alt var som normalt.

Ut av det blå lyser den ene nappvarsleren min, men jeg hører ikke at det piper. Så jeg og Morten tar oss en liten gåtur mot stengene mine, og sjekker hva som foregår. Kommer bort til stanga jeg tror det napper på, der skjer det ingenting. Samtidig som jeg sjekker den, kommer det tre veeeldig nølende pip på stanga som står 30 meter lenger bort, så vi tusler dit. Joda, har skjer det et eller annet..

Lar bare stanga ligge på isen mens jeg følger nøye med på sena og jeg ser det er bevegelser i den - men ingenting mer skjer. Da er det 2 ting å gjøre, enten la den være og risikere at fisken sluker agnet, eller prøve å gjøre et tilslag for å unngå akkurat det. Jeg sveiver meg ned til fisken og gir mothugg, og der svarer det hardt og brutalt!

Fisken er alt annet enn samarbeidsvillig, og etter flere korte utras kommer Andreas og Jonas bort med avkrokningsmatte og veieutstyr, før vi får landet den og det er liten tvil om at den runder 4 kilos merket.

Foto: Morten Mølster

Velkondisjonert fisk på 4300g!

Foto: Morten Mølster

76cm viste tommestokken.

..og med den ene fisken var egentlig hele vintersesongen reddet. Det skal bare én eneste fisk til før man er fornøyd, og 4-kilos laker vokser ikke akkurat på trær i Norge i disse tider.

Har også laget en film fra denne turen, den kan du se her:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com