mandag 10. juli 2017

Drøbak havfiskefestival 2017

25.05.2017

Vi fikk nyss om at det skulle være en havfiskefestival i Drøbak i slutten av mai, og mobiliserte oss i teamet for at vi kunne bli med der.

Jeg, Jon og Lars har et team som alltid deltar i Langesund Fiskefestival. I vinter fikk vi omsider montert alt utstyret vi fikk levert fra Garmin som er vår andre sponsor på laget og gledet oss stort til å prøve ut ustyret vårt.

Kombinert med Olex fra før i båten kunne dette bli veldig spennende å få brukt på min "hjemmebane".

Før festivalen kjente jeg meg ganske komfortabel med å delta i en konkurranse med like grunnregler som i Langesund, flest mulig arter med størst mulig vekt på de to tildelte fiskedagene.

Resultatet etter to dager med mange timers testfiske beviste helt klart noe annet. Med båt er du veldig mobil og jeg tenkte kanskje jeg hadde kontroll på veldig mye av artene vi trengte, men bare noen av plassene vi testet fungerte.

Har fisket flere tusentalls timer fra land og med vindu i Oslofjorden, men det blir noe annet når en skal fiske med båt - av en eller annen grunn. At det i tillegg ligger garn på kryss og tvers i fjorden gjør ikke motivasjonen og trua veldig høy heller...

Første dagen med testfiske startet vi med å lete etter sild. Silda var på plass i bøtter og spann, så den var enkelt og grei. Deretter fisket vi en del etter lyr på noen plasser jeg vet om, vi fant lyren men de nektet å bite - enkelt og greit. Tipper de drev med gyting. Derfra og ut den første dagen, fisket vi en god del etter flatfisk. Det ble klart at det var latterlige mengder med småtorsk dypere enn 15 meter, så fokusområdet vårt ble å fiske etter sandflyndre og rødspette fra 15m til 2m dyp. Disse fant vi veldig greit og hadde etterhvert noen fine plasser å bruke under konkurransen.

Resten av den første fiskedagen dorget vi og mappet en god del med Olexen for å se på en del områder og gjøre oss kjent. Det ble noen horngjel og lyr på dorgingen.

Foto: Andreas Næristorp

Andre dagen med prøvefiske hadde vi en lang liste med plasser som skulle besøkes. Mølla var først ut, her fikk vi knapt noe som helst. En liten hyse var hele beholdningen etter 2 timers fiske.
Den første nye plassen leverte ganske kjapt - både brukbar sei, store sypiker og torsk var alle tre arter vi trengte. Check. Så testet vi en plass etter hvitting, og her ble det noen brukbare hvittinger opp til 600g. Helt topp konkurransefisk.

Derfra kjørte vi lenger og lenger utover i fjorden og prøvde mange plasser, men ingen av de leverte noe som helst.. vi avsluttet med å dorge enda mer.

Konkurranse dag 1:

Første stopp - sild. Tok 3 minutter å få sild over 200 gram. Kjørte derfra videre til Mølla og fisket der en god stund og fikk kun ei hyse.. ikke det vi kom for.

Neste stopp var torsk, sei og sypike. Her fikk vi faktisk ikke torsk, men vi fikk en stor sypike og seien som vi trengte. Etter dette kjørte vi lenger sør og testet en ny plass, her ble det en godkjent knurr og etterhvert en horngjel på duppen. En liten anelse av flyt, før vi skulle fiske hvitting. Den satt omsider etter mye bitring og lange perioder uten fisk.

Det regnet og blåste en god del og været var generelt ufyselig, så vi bestemte oss for å dorge inne i Drøbaksundet for å kunne få makrell, ørret og lyr.

Tok en stund før det nappa på wobbleren, men vi fikk horngjel, og inne på en strand satt det en bra makrell på 6 meters dyp. Makrellen var et stort usikkerhetsmoment, siden de store innsigene ikke hadde kommet så langt enda, da det kun var 2 uker siden det snødde en halvmeter i områdene rundt Oslo. Den gav oss ganske mye poeng. Etter dette fikk vi et par torsk på wobbler.

Siste par timene fisket vi etter flatfisk, og det ble mye bitring i kuling før vi fikk både sandflyndre og rødspette. Ikke helt bak mål, men vi manglet et par arter og hadde ikke veldig bra snitt på fiskene våre.

Foto: Jon Kolstad

Etter den første dagen hadde vi 11 arter og lå på en foreløpig tredjeplass. Helt greit fornøyd med det, men vi hadde en jobb å gjøre på søndagen også.

Den andre konkurransedagen så var været helt fantastisk de første to timene. Vi startet med å fiske etter skrubbe, en art vi aldri får når vi fisker i Langesund. Den fikk vi faktisk (!) etter rundt en halvtimes fiske. En liten tass, men art er art.

Etter dette dundret vi avgårde for å fiske etter berggylte. Her var det totalt skivebom.. Ikke en eneste gylte å oppdrive noe sted og samtidig som jeg og Jon fisket etter berggylte, fisket Lars etter sjøørret. Han hadde et par fine følgefisker, men som ikke ville ta.

Fra gylte gikk vi over til gapeflyndre, men vi hadde ikke drift og måtte bruke motoren til å dytte oss for å kunne fiske av et stort område.

Jeg fikk etterhvert ei ulke her, som bonus på 26 meters dyp. Ulke er også en art vi aldri veier inn i Langesund, så det var jo egentlig en positiv greie under et tregt og dårlig fiskepass. To nye arter til innveiing var jo helt greit, men for lite.

Fra gapertområdet måtte vi improvisere en del - vi fisket først ei vik som så fin ut til fløyfisk og annen flatfisk, her fikk jeg forbedring på sandflyndre. Ellers var det lite fisk å spore også der.

Ny plass, kulingen var på plass igjen, nye drift etter gapeflyndre. Her fikk Jon forbedring på hvitting, og dette var egentlig alt som skjedde denne konk dagen. Vi dorget også rundt en del, men det leverte egentlig bare masse små horngjel - og ikke de artene vi trengte.

Men uansett så fikk vi mappet en god del også denne dagen, som kan komme til nytte ved senere anledninger.

Foto: Jon Kolstad

Vel inne i havn var det mange lag som hadde truffet bettet på Mølla, og de største overraskelsene var at to lag hadde fått hver sin hågjel og noen vassild ble også tatt. En på 900g er brukbart til å være Drøbaksundet.

Vi var ganske langt nede etter å ha fisket så ekstremt dårlig, men vi fikk sneket oss til litt PR i lokalavisen Amta som alltid er morsomt.

Vi landet på en 4. plass, med 13 innveide arter og 776p. Ikke der vi ønsket å ligge, men vi fikk oss noen nye Sunridge flytedresser i premie.

Topp 5:

1. Team Abu Garmin -    1161,2p
2. Team Trutta Garmin - 1042,3p
3. Team Brosmund -         905,1p
4. Team Olex / Garmin -  776,1p
5. Team Buster -               756,4p

En stor takk til SFK-Knurren og til Raymarine som var med å stille i stand en havfiske konkurranse i Drøbak. Det er noe vi absolutt trenger også i nærområdet og i Oslofjorden. Håper at det kommer flere båter og lag til neste års konkurranse!