fredag 16. juni 2017

Meitetur etter stam i Glomma - Med bra bifangst!

13.05.2017

Omsider ble det vann i elvene på Østlandet, så jeg og Fredrik bestemte oss for å prøve etter stam i Glomma. Det har rett og slett ikke vært vann nok til å prøve der tidligere i år. Vanligvis fisker vi her i mars og får en del stam og vederbuk - men i år har alt vært annerledes.

Første skikkelig meiteturen er alltid litt stas, så vi gleda oss veldig til å komme i gang. Passet startet egentlig bra, med en stam i håven før jeg hadde fått rigga stang nummer 2.

Foto: Fredrik Birkeland


Ti minutter senere napper det bra hos Fredrik, fisken jobber veldig bra men kommer etterhvert rett inn i håven. Det viser seg å være ny pers på stam for han - og kryper med denne nærmere 2-kilos grensen han har prøvd å bryte gjentatte ganger.

Foto: Andreas Næristorp

En fin stam på 1870g.


Så dør alt ut. Det slutter helt å nappe, så vi kaster om jevnt hvert kvarter for å prøve å få inn noe ny fisk på foret vårt.

Rett før jeg skal kaste om igjen, så ser jeg to små pirk i tuppen på høyrestanga mi. Holder hånda klar over stanga i tilfelle det er stam og det velkjente "røskenappet" kommer. Men det kommer ikke, istedet så gynger stanga et par ganger for deretter å bøye seg kjapt ned mot vannet. Verdens kuleste napp og jeg klinker til i et mothugg - sveiver meg kjapt mot fisken igjen for å få strekt monoen. Får kontakt og merker at dette her ikke er noe stam!

Fisken i andre enden svarer med å ta 40 meter i et utras og jeg har ikke noe annet valg enn å la den gå. Stor fisk på 0.28mm mono er ikke alltid like greit!

Etter at den får rusa fra seg får jeg den sakte men sikkert inn mot land, og vi spekulerer i om det kan være ei gjedde, en enorm stam, en feilkroka stam eller en ørret. Vi fikk rett på ett av forslagene.

Får pressa fisken det jeg tør og den svarer med å ta 10-15 meter sene flere ganger, før jeg får den inn på grunt vann utenfor der vi sitter. Det har blitt mørkt og vi har lite strøm på hodelyktene våre så det er ikke mye vi får sett av den.

Ikke annet enn at den nå ruser og raser frem og tilbake foran oss, men akkurat utenfor håven. 10 minutter senere setter jeg hardt mot hardt og rygger fisken inn mot håven og Fredrik håver den sikkert på første forsøk. Ingen av oss skjønner noe som helst når vi titter i nettet. En stor ørret!

Det er ikke første gang jeg får stor ørret som bifangst når jeg fisker etter noe helt annet, men at den skulle ta en hel reke liggende på bunn i Glomma hadde jeg egentlig aldri sett for meg.

Foto: Andreas Næristorp

67cm lang.

Foto: Fredrik Birkeland


Fisken har svært god kondisjon og klokker inn på 3780g. En skikkelig stutt og butt fisk. Kroken satt i kjevebeinet så jeg hadde flaks med krokholdet. Hadde den sittet lenger inn hadde den garantert slitt mot tennene.

Resten av kvelden skjedde det egentlig ikke noe som helst, så vi pakket sammen og reiste. Lite vits å trøkke på når karpefisken ikke dukker opp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com