søndag 23. oktober 2016

Vadetur etter piggvar

15.09.2016

Denne dagen var det jeg, Karl Johan og Ole-Håkon som skulle ut og vasse litt. Planen var og lete etter nålefisker som både jeg og KJ mangler på artslistene våre. Det tok litt overbevisning av KJS for og få han med ut på det, men når det kan kombineres med og se etterpiggvar gikk det greit.

Tror vi er like motiverte begge to for og fiske etter kjipe nålefisker med mikrokrok, for etter og ha møtt Ole-Håkon og vadet i 15 minutter økte vi tempoet og gikk rett over i piggvarmodus - til Ole-Håkons oppgitthet :D

Plassen vi vadet er relativt stor, så det ble noen turer frem og tilbake, uten og finne veldig mye spennende de første passene over. Karl Johan fant en rødknurr som OHH fikk fiske på siden han mangler arten, men etter og ha kroket og mistet den ble den etterhvert borte. (Tror Heier fulgte etter den i 30min rundt på stranda)

På runde nummer tre tilbake til ene stripa, fant jeg en piggvar på rundt kiloen helt nedgravd. Den nekta selvfølgelig og bite.. den neste jeg fant var mikro så den fikk ligge i fred, men etter og ha gått noen titalls meter til på samme dyp fant jeg en som så enormt stor ut i ytterkanten av vinduet. For de som har vadet noen ganger så ser fisken 3 x større ut når du går med vinduet på strak arm og ser fisken i ytterkanten.

Jeg satt på en stor ansjos, slapp ned, justerte avstanden til fisken litt og løftet på agnfisken 2 ganger før det smalt. Fisken satt, og etter en heller udramatisk fight kunne Karl Johan (som stod bak meg) dra håven av sekken min og håve den for meg. Konge!

Vi gikk en tur inn på land for og veie og ta bilder, før vi skulle vade  videre.

Foto: Karl Johan Sæth

Fisken var ekstremt kondisjonert og veide 2340g, min tredje største.


Like etterpå fant Ole-Håkon en mikro piggvar på under hektoen som også ville spise agnfisk, så den fikk seg en tur i vinduet før den ble satt fint ut igjen.

Etterhvert gikk vi lei, og flyttet oss til en annen plass med større sjanser for nålefisker.
Her var Heier raskt ute med og finne en tangsnelle som var på farten. Jeg slapp ned mysisen, og den titta interessert på agnet, og  var på vei for og spise det når det plutselig kom masse bølger fra alle kanter. Båt trafikk midt på natten kan anbefales. NOT!

Jeg stod allerede på tær, så jeg måtte flytte meg innover for og ikke fylle vaderne med vann, og når bølgene gav seg var den vekk. Noe mer spennende så vi ikke på denne turen..

Takk for turen gutter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com