mandag 26. februar 2018

Tungeguiding

18.10.2017

Lars var på jobb i Oslo-området, så han lurte på om jeg kunne guide han til noen nye arter. Forholdene for å vade så kjempefine ut, så vi bestemte oss for å teste et par kule plasser vi har som alltid leverer tunger og noen ganger slettvar.

Uka før hadde det blåst noe sinnsykt, så det var veldig mye nedfall fra trær o.l. så mye av sanden på plassene våre var dekket med løv og forskjellige ting, som gjorde det litt mer krevende.

Vi tuslet en runde og helt inntil et fjell finner jeg en enorm slettvar. Den er lett over 3kg! Dessverre får en nesten si, så holdt jeg på å tråkke på den, som jeg gjør med alle store slettvar jeg finner. Den ville absolutt ikke være med å leke, og etter å ha fisket på den i mellom 30 og 40 minutter får den nok av meg og svømmer utover mot dypet...Kjipt - men jeg regnet egentlig med det fra sekundet jeg startet å fiske på den.

Vi snur og tusler mot plassen vi startet på, og nå har det omsider blitt liv i tungene. Det er raskt 4-5 tunger å se, men alle ligger rimelig knotete til. Jeg får løftet opp en tangklase med stangtuppen så Lars kan fiske på en som ligger med huet inn mot en stein. Etter en del lurking så tar denne, og jeg kan håve ny art for Lars.

Foto: Andreas Næristorp

En fin fisk på 900g og arts-debut på Lars.


Resten av kvelden finner vi masse tunger og et par slettvar. Den ene fisker jeg på lenge, en fisk godt over 2kg, men den vil ikke ta. Lars finner en kilos fisk som heller ikke vil ta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com