torsdag 22. februar 2018

Art nummer 120

07.10.2017

Etter at gutta i SFK-Galskap fikk spisshalet kutling, ble vi gira på å prøve dette sjøl. Etter litt fundering av hvor vi kunne prøve endte Jonas og jeg opp med en slags plan.

Å fiske mikrofisk fra båt på 20m+ dyp er ikke akkurat noe vi har drevet mye med, men vi skulle gi det et forsøk. Vi sjøsatte båten til Jonas, fylt til randen med utstyr og tøffet ut til plassen jeg hadde punktet på sjøkartet.

En kort kjøretur på vannet senere var vi på plassen, slapp ankeret og fikk kjapt feste i den myke søla på bunnen.

Foto: Andreas Næristorp


Medium trua på at prosjektet faktisk kom til å levere slapp vi ned to stenger hver med 3 kroks slep, krokstørrelse #16 agnet med små baller med reke.

Det tok 5 minutter før det nappet hos meg, og opp kom en sortkuling. På dette dypet? Det skjedde ikke bare en gang denne turen, vi fikk faktisk 12 sortkutlinger og et par sandkutlinger.

Planen var å sveive opp hvert kvarter for å sjekke agn, men etter å ha gjort det et par ganger fant jeg ut at det ikke var noe poeng. Taklene fisket bra, så jeg lot dem ligge så lenge jeg kunne.

Jonas på sin side hadde et bra napp etter 5-10 minutters fiske. Han meldte om grei tyngde og når fisken kom opp stod jeg klar med håven. "Det er bare en gapeflyndre" sier jeg, før den vrenger magen og på kroken henger det en spisshala kutling. Suksess!

De neste par timene får vi noen små sandflyndrer, kutlinger, en hvitting, en øyepål. Det er ikke før vi skifter plass at det napper fint hos meg etter et kvarters tid. Jeg sveiver opp og har faktisk småtrua på at det er riktig art, og jaggu er det ikke det. Art nummer 120 på stang i Norge ble en spisshala kutling.

Foto: Jonas Botilsrud

6,2g spisshalet kutling.


Etter dette siger det inn et enormt flak med makrell, så vi blir stående og lempe makrell en times tid før vi stikker på land igjen.

Morsomt når tullete prosjekter gir suksess!

PS: Har også laget en film fra denne turen og den kan du se her:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com