tirsdag 28. november 2017

Min første duppmeita karpe!

21.06.2017

Jeg hadde før denne turen aldri fått en karpe på dupp. Det er nesten litt flaut å si, men jeg har fått karpe på alt mulig rart, men ikke på dupp.

Det måtte selvsagt gjøres noe med, så jeg og Fredrik tok oss en tur til vannet hvor vårt karpefiske startet, tilbake i 2008. Det var her vi begge fikk våre første karper det året, når vi for det meste drev med artsfiske på den tiden. Da størrelse ikke betydde så mye, men et kryss i boka var målet for hver tur.

Vi reiste avgårde en onsdag etter jobb, kun utstyrt med hver vår matchstang, et par bokser mais og en liten stol. Så enkelt som meitefiske kan være i sin helhet, uten fire trillbårlass med utstyr. Et par never mais, en overblya lett dupp og litt tålmodighet.

Det tok ikke lange tiden før vi hadde fisk inne på maisen vår, og karpene surra att og fram i en times tid før jeg fikk verdens beste napp på min dupp. Litt lett risting i duppen, før den gikk ned et par ganger, for deretter å løfte seg milevis opp mot himmelen. Tilslaget satt som det skulle, og karpa gikk totalt amokk.

Den skulle innom alle tilgjengelige vannliljer i nærheten, igjennom et teppe med gress, ha et par lange utras - men den kom til slutt i håven. En finfin skjellkarpe!

Foto: Fredrik Birkeland

En fin skjellkarpe på 2760g.

1 kommentar:

  1. Trenger ikke fire trillebårlass med utstyr, nei. Alle meitere bør ha prøvd duppmeite etter karpe.

    SvarSlett

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com