torsdag 18. mai 2017

Lange og blåkjeftfiske i Skagerak

30.04.2017

Da det var fri mandag 01.mai ble jeg og Lars enige om at vi skulle prøve langene på havet igjen. Nå har vi fått monert masse heftig utstyr fra Garmin, så jeg gleder meg veldig til å sjekke det ut på havet.

Møtte opp relativt tidlig i båthavna, og vi kom oss etterhvert ut på sjøen. Trengte ikke stoppe for å fiske agn siden vi allerede hadde en god del makrell og sild med oss, så vi dro rett ut på en plass som så veldig spennende ut. Her var det dessverre alt for mye strøm, så vi bestemte oss for å kjøre videre til en annen plass som burde levere lange på denne tiden av året.

Det tok ikke lang tid før det nappet, og opp kom det blåkjeft. Det neste driftet nok en blåkjeft, før vi på tredje driftet omsider fikk ei lange. Den var liten, under 5 kilo. Så nappet blåkjeftene mer og mer, før jeg endelig klarte å kroke rett art.

Foto: Lars Christian Holte

Blåkjeft 1080g

Foto: Lars Christian Holte

Blåkjeft 1000g

Foto: Andreas Næristorp

Blåkjeft 1380g


Jeg stod inne i hytta på båten for å se på ekkoloddet og hadde sveivet takkelet mitt 5-10 meter over bunn for å ikke sette meg fast. Lars ropte at det nappet, så jeg løp ut og gjorde tilslag og visst var det bra fisk på gang. Bra med tyngde, så jeg hadde trua på en 10+ lange i alle fall. Fikk sveivet 50-60 meter opp så begynte fisken plutselig å rase ut og oppføre seg relativt rampete. Skjønte tegninga da "fisken" brøt overflata - det viste seg å være en sei og en lange.

Langa var forøvrig ganske bra, med sine 15,1kg. Største langa jeg har fått i Skagerak på mange år.

Foto: Lars Christian Holte

Sei 6600g

Foto: Lars Christian Holte

Lange 15100g/135cm

Lars fikk ei lange til på rundt 5kilo, før vi nok en gang fikk et par blåkjeft. Merkelig at det skulle være så tregt på langefronten. Har vært litt sånn på noen av plassene der ute, nå en fisker etter lange får vi mest blåkjeft, og når vi fisker etter blåkjeft får  vi mest lange. Snodig, men det er vel sånn fiske er :-)


Foto: Lars Christian Holte

Blåkjeft 1100g



Foto: Lars Christian Holte

Blåkjeft 1240g/42cm


Godt å se at et par av plassene våre leverer en del fisk i alle fall. Vi fikk kjørt opp og testet noen nye plasser med Olexen, som vi har sett på en stund, men de leverte ingen verdens ting. Tipper fisket på disse plassene er helt annerledes på sensommeren og høsten, så vi får heller gi dem et forsøk da.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com