onsdag 27. juli 2016

Havabbor i Oslofjorden

26.07.2016

Hadde egentlig andre planer som også handlet om havabbor denne dagen, men grunnet veldig lite tid og veldig mye ting og gjøre hadde jeg bare et par timer tilgjengelig til fiske, og jeg hadde egentlig planer om og bare bli inne og gjøre det jeg egentlig burde.

Fredrik sendte meg en melding og lurte på om vi skulle teste havabboren et par timer i skumringa, så jeg ble med på den.

Spinnfiske fra land med sluk er ikke det jeg driver mest med lenger, men det er en grei avveksling iblant til meitinga. Det krever lite utstyr og det er enkelt og pakke lett for bevegelig fiske.

Foto: Andreas Næristorp


Vel fremme tok vi oss god tid til rigging, og ventet på at vinden skulle løye litt før vi startet.

Det skjedde ikke spesielt mye før sola gikk ned, og da jeg så brislingen gikk langs land fikk jeg grisetrua!

Flyttet meg 20 meter, og etter to kast så jeg en havabbor som jaget så jeg sveivet inn i full fart, kastet over fisken og startet og sveive. Så skjer det som aldri skjer vanligvis når man gjør det - Det hugg hardt og brutalt!

Det tok ikke et sekund før jeg skjønte hva det var, og den var rimelig propell før jeg nesten fikk kontroll på den. Grunnet litt bølger ble landingen en liten utfordring, men Fredrik fikk etterhvert putta den i håven. Suksess!

Foto: Fredrik Birkeland

630g sølvblank torpedo


Det ble noen gledeshyl der og da, og det var utrolig kult og få en på spinnfiske fra land i Oslofjorden.
Jeg fikk havabbor for første gang i 2010, etter og ha fisket nærmere 30 turer etter den uten og få arten.

Etter det fikk bestanden seg en kraftig knekk, og har vært tilnærmet fraværende siden, dessverre.

Takk for turen Fredrik!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com