mandag 25. april 2016

Søndagsfiske etter harr

Etter og ha testet harren to ganger tidligere i år, senest for 2 mnd siden, fant jeg ut at det var på tide og gi det et forsøk igjen. De to foregående turene har levert hele 2 napp og ingen fisk i motsetning til fjoråret hvor vinterstid var en fin periode.

Fikk omsider Silje ut av vinterdvalen og sammen reiste vi for og gi det et forsøk. Først måtte vi kjøre ut av en hinsides snøstorm over Romerike før det omsider ble mer og mer sol, og varmere temperaturer. Vel fremme så jeg kjapt at forholdene var super strøkne. Vinden fra nord var dog grisekald, så det ble ganske mange lag med klær.

Rigget utstyret i en fei og de første kastene gikk avgårde, uten kjenning. Snodig, det bruker alltid og levere på de første tre kastene.

Plutselig hører jeg Silje rope på håv, jeg snur meg og ser hun kjører fisk.
Fisken går tungt, og vil absolutt ikke på land. Helt inne ved land ser jeg fisken, og den er stor! Sier ingenting til Silje før den omsider ligger i håven, og for en fisk det var!

Foto: Andreas Næristorp

Silje gruste ikke bare sin gamle pers, men også min pers på harr.
1230g\52cm strøken harr.


Fisken svømmer heldigvis fint avgårde og det jubles høyt! En fantastisk fisk til Østlandet og være.
Vi fisker videre, og Silje stiller seg på samme plass. Det samme gjentar seg 4 ganger til.. sekunder etter at søkket treffer bunn så napper det. Tydelig at hun fant flekken all fisken stod på.

Foto: Andreas Næristorp

Harr - 710g/43cm

Foto:Andreas Næristorp

Harr - 890g/44cm

Etter en drøy time dør fisket helt av, og det er først da jeg får et skikkelig napp for dagen. Kroker og fisken sitter! Kjenner med en gang at dette er en brukbar fisk som stiller seg opp i strømmen og nekter og komme i håven. Etter litt klabb og babb langs land håver Silje den sikkert, og en finfin harr får seg en runde på vekta.

Foto: Silje Gran

Årets første harr ble en kilos - 1080g\48cm
En fornøyelig start på meitesesongen med kilos harr for egen del.


Vi fisker noen timer til etter dette, men fisket sluttet like fort som det begynte. Alt skjedde egentlig ila en liten to timers periode så når vi ser det kommer mer uvær og vinden øker på, bestemmer vi oss for å reise hjem.

Takk for turen Silje og gratulerer med knall fisk! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com