mandag 4. april 2016

Skreifiske på Sørøya Dag 5 og 6

Dag 5:

Nok en dag med vindmeldinger som var litt i overkant, med 8-10ms fra sørvest dro vi ut relativt tidlig for å se om vi kunne finne mer stor, bitevillig torsk.

Planen var og kjøre ut på den nordre delen av kanten og "lodde" oss sørover, vi sjekket ut 2-3nm av den nordre delen av kanten men det var ikke en fisk og se.

Vinden kom som vanlig tidligere enn værmeldingene tilsa, så det ble til at vi måtte stampe oss i under 10knop sørover, i en helsikes møkkasjø.

Det var ikke vanskelig og skjønne hvor fisken var når vi begynte og nærme oss de vanlige skreiplassene, det lå tett i tett med båter hele veien.

Foto: Andreas Næristorp

Tett i tett med båter fra NSA og andre camper.

Vi fant også etterhvert fisken, men den var ikke spesielt bitevillig. Og de som var på hugget var mellom 5 og 10kg alle sammen, ikke akkurat det vi var på jakt etter, så da ble det og kjøre rundt og lete enda mer.

En time halvannen senere, fant vi en stim med jagende fisk og Kim dro også dagens største. Mine største denne dagen lå på rundt 18kilo, så vi måtte vente til vi var på land igjen før vi fikk veid Kim sin fisk denne dagen.

Forholdene var enda mer krevende enn dagen før, og når vinden begynte og øke til kuling i styrke fikk vi rett og slett nok. Rimelig utslitte og mørbanka tusla vi innover mot havna igjen, og avsluttet dagen med litt sandflyndrefiske. Sandflyndrene var nok en gang ikke på hugget, så det ble noen drift her uten spesielt resultat. Hadde to følgefisk når jeg kroka et par mindre fisk, og de var omtrent dobbelt så store som de jeg fikk. Typisk nok.

Foto: Andreas Næristorp

Kim med dagens fisk - 28kg blank.

Dagens største fisk ble Kim sin torsk på 28kg blank fordelt på 130cm. Vi hadde tatt vare på en god del fin matfisk denne dagen, så etter halvannen time med filetering pakka vi og vaska ned båten, med innstillingen om at dette var turens siste fiskedag.

Dag 6:

Våkner og kjenner at all energi og motivasjon har forduftet. Det samme hos Kim, så jeg snur meg i senga og slumrer en halvtime til. Kim lurer på om jeg er gira på kaffe, jeg roper ja, og sovner igjen.

Etter et kvarter våkner jeg av kakelukt i hele hytta. En bra start på dagen! Brownies!

Foto: Andreas Næristorp

Med en halv kake i magen til frokost, og såre og støle muskler finner vi ut at nok er nok, det er på tide og stikke. Det blåser kuling ute, så det er ikke noe poeng og ligge på sofaen en hel dag til, før vi skal reise hjem.

Alt blir pakket og vasket i en fei og bilen blir fylt opp før hjemreisen starter.

----

Min første skreitur er ved veis ende. Målet med turen var og perse på både torsk og sandflyndre, og forhåpentligvis slå allround persen min. Alle tre målene ble innfridd med ny pers på torsk, 27,3kg og pers på sandflyndre på 920g.

Før avreise var jeg full av forventninger. Du kan si hva du vil om torsk, men dette var både annerledes og lærerikt. Det er ikke bare og reise opp og hente seg en 30+ torsk.

For det første er det en enorm biomasse med torsk inne langs kysten i nord hvor snittvekten ligger en plass mellom 7 og 15kg. Sånne fisk kan du få så mange du vil av omtrent, om du fisker etter dem med pilk og makk.

Målet var og finne de store fiskene og få dem til å bite. Torsken hadde helt åpenbart bettperioder. Det var enkelt og se på loddet når de var skrudd på, for store deler av tiden stod dem og stanga huet i bunn og sannsynligvis drev med gyting. Det var først når fisken var høyt oppe i frivannet at de virkelig beit, sannsynligvis jagde de rundt i lodde og var mye enklere og ha med å gjøre.

Det var klare bettperioder som følger av strøm og tidevann, og spesielt ansamlinger av byttefisk.
Den første dagen fant vi veldig mye fisk, men alt vi fikk var feilkroka - noe som sa at de ikke var interessert i å bite. Det ble mye kroking i ryggen, magen og andre plasser og på ekkoloddet så vi at dem stod med huet i bunn. De største fiskene vi fikk tok som oftest på nedslipp og gikk opp for å møte jiggen når den sank. Da var det ikke noe tvil om at de skulle ha, og fiskene satt skikkelig godt kroka.

Dog, det var ikke noe spesielt mønster i hva slags shad som leverte best, det vi fisket med beit dem på og til syvende og sist er det torsk... enten den er i bitehumør eller ikke.

Foto: Andreas Næristorp

Et utvalgt bilde av sjø.

Stor takk til Kim-Eirik Johansen som inviterte meg på tur og sørget for at jeg fikk låne en god sofa, og for godt selskap på en heller merkelig fiskeekspedisjon til det store Nord-Norge på jakt etter stortorsk.