onsdag 6. april 2016

Første forsøk med feederstengene

Etter turen til Sørøya tok det litt tid og komme tilbake i normal rutine her hjemme igjen, og forholdene hadde på de to ukene jeg var borte virkelig forbedret seg. All snøen var borte, men ulempen med det er at det ofte er veldig mye vann og hard strøm i elvene vi pleier å fiske i, tidlig på sesongen.

Endre er her i forbindelse med Camp Villmark i Lillestrøm og sendte meg en melding og lurte på om jeg var opp for en tur etter noe karpefisk. Stam og brasme var det han ville ha, og kanskje ny pers på buk.

Endre har alltid stilt opp når jeg har spurt om fiske og selskap når jeg har vært på jobb i Bergen, så det er fint og kunne gi litt tilbake.

Glomma litt nordover bruker og levere litt på denne tiden, men aldri noe trøkk. Det kommer først en uke eller to etter at isen og når strømmen i elva roer seg litt etter første trøkket med vårflom har passert, men vi gav det et forsøk.

Jeg var klar på at det kunne bli total fiasko, men når det er snakk om nye arter holder det med en fisk av target-arten.

Foto: Andreas Næristorp


Var på plass en halvtime for sent, men jeg håpet at vi kunne få igjen den halvtimen når det ble mørkt. Foret på ganske bra, men med relativt lite partikler, for å se om fisken kun kom inn på duftsporet.

Det tok bare en halvtime etter det ble mørkt før det dundra på hos meg, men fisken satt ikke. Et bra tegn så tidlig på våren, når vanntempen kanskje bikker 1 varmegrad.

Foto: Andreas Næristorp


Det tok liksom aldri helt av, men det nappa jevnt og vi hadde rundt 20 napp hele kvelden, men de var småspiste og vanskelige og kroke til tross for at vi kjørte med veldig lange fortommer.

Endre var først ut med en stam, som også var ny art. Jeg trodde at han hadde arten fra før, men da var det jo suksess allerede etter en times fiske!

Foto: Andreas Næristorp

1275g


Like etterpå fulgte jeg også opp med en stam, som endelig satt etter mange bomhugg. Den veide og så akkurat lik ut som fisken til Endre, så kanskje det var samme fisken som var litt over snittet sulten? Hvem vet.. :-)

Foto: Endre Hopland

Ikke så stor, men like forbanna fin


Utover kvelden dabba det litt av, men nappa litt i ny og ne. Som forventet på denne plassen på denne tiden av året. Endre fikk en 200-grams lake, og rett før vi pakket sammen fikk jeg en vederbuk.

Foto: Endre Hopland

1710g/51cm med fin fasong

Vi pakka og reiste hjem ved 0100-tiden. Enige om at det var en morsom tur, med fint vær og fine temperaturer. Ikke akkurat noe bagging, men det var heller ikke forventet.

Takk for turen Endre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com