mandag 26. mai 2014

Tungeforsøk natt til 17. mai

16.05.2014
Vilhelm hadde noen dager til rådighet så jeg spurte om han ville ta turen ned for litt flatfisk-fiske og kanskje litt forskjellig.
Han var mest gira på å få seg tunge, noe som i teorien burde gå greit selv om nettene er veldig korte.
Etter å ha pumpa noen titalls fjæremark, satte vi nesa mot plassen vi hadde tenkt å vade på.
Det var litt i overkant mye vind og bølger, så hele turen ble ganske klønete og slitsom, men vi fant etter hvert noen fisk.
Den første lå der det alltid ligger minst ei tunge, så jeg lot Vilhelm fiske på den. Den var rimelig kjip, og når den først tok agnet tygde den i sikkert et minutt før tilslaget ble satt. Så detter fisken av(!?) og stikker avgårde. De forrige tungene jeg har fisket på og gitt så mye tid har hatt kroken halvveis på tur ut av gattet, så hvorfor det skjedde er fremdeles et mysterium.
Det var veldig lite fisk generelt å se denne kvelden\natta. Vi fant et par stykker til på ei strand, så jeg lot Vilhelm fiske på de begge. Den ene var diger når den gravde seg ut og forsvant. Lett å bli lurt, når man ser 40% av fisken..
Den siste fisken vi fant på strekket holdt jeg på å tråkke på. Så med en gang at den var bra, så jeg spurte Vilhelm om det var ok at jeg testet, og det var det. Etter at fisken spytta ut fjæremarken ca ørten ganger gikk den lei, og svømte ut på dypet. Så jeg ble tvunget til å snu meg, lene meg mot vinduet og nok en gang utnytte fordelen av å fiske med 12' stang etter tunge. Litt vanskelig å plassere agnet iom at det var mye ålegress, men det gikk passe greit, og etter et minutt så jeg at fisken var på agnet, men visste ikke om den hadde tatt.
Klemte til i et tilslag og den satt! Taua den opp på land og så den var veldig bra. Dessverre var den bare 45cm. 5cm til så hadde det vært ny pers.
Foto: Vilhelm Skilhagen

Fin tunge på 1260g/45cm


Foto: Vilhelm Skilhagen

Fin tunge på 1260g/45cm
Foto: Vilhelm Skilhagen

Bye bye...

Vilhelm fant også et enormt flak av ei tunge, som ikke ville noe som helst. Det virket som den både hatet lys og krok, så vi ante ugler i mosen ... :-)

2 kommentarer:

  1. Hehe, fin rapport och monstertunga! Grattis :)

    SvarSlett
  2. Sykt mye bra tunge dere drar! Her var bildene i særklasse og :)

    SvarSlett

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com