lørdag 8. februar 2014

NM i Sjøisfiske, Løgnin

31.01.2014-01.02.2014


Så var det dags for å sette nesen nordover igjen, for å delta på NM i Sjøisfiske i regi av NKML-gjengen og samtidig fiske en dag på forhånd.

Etter at arbeidsdagen var unnagjort i Trondheim ble jeg plukket opp av Jonas og vi dura et par timer nord for å innsjekke oss på hotellet på Sjøåsen.

Planen den påfølgende dagen var å fiske et par nye plasser lenger ut i fjorden.

Vi satt oss ned på utsiden av ei grunne, der bunnen flata ut, i håp om å få litt forskjellige morsomme
arter.

 
Fisket tok ikke helt av..
 
 
De første par timene slet vi veldig med å få agnfisk. Jeg måtte faktisk ty til å dele en torsk i to og bruke den som agnfisk, ikke helt optimalt agn.

Jonas fikk den etterlengtede strømsilda si, som han manglet på artslista så turen var egentlig vellykket bare da.

Det dukket opp en haug med mikrosypiker, jeg fikk et par langer og et par lusuer på hekla, største langa var et par kilo.

 
Flott fangst..
 
 
Lange, sypiker og lusuer
 
 
Etter at torskebitene hadde ligget en time, stakk jeg for å sjekke om det var noe særlig slimål å spore. Det var det ikke, men det ene agnet hang skikkelig igjen i bunn og jeg skjønte fort hva som foregikk. Jeg dro agnet ut av kjeften på ei skate, torskehalen kom opp totalt most og fillete. Jaja..


Etter noen timer på denne plassen gikk vi nærmere en annen gjeng som fisket 100 meter unna oss, og der var Vilhelm, Roger, Espen, Åsmund, Ojan, Martin og flere. De fikk skater i fleng og endte på 14 stykker, noe torsk og litt forskjellig.

Fisket tok ikke helt av for oss der ute heller, men vi fikk noen flere strømsild og småtteri.



 
Standard heklefiske\pillemeitefiske oppsett på isen
 

 
Jonas har trua!


Rett før vi skulle pakke sammen hadde jeg et litt nølende run på den ene agnfisken, og det ble med runnet. Når jeg skulle kroke var det ingenting der. Sikkert en hågjel :)

 
Mye fiskere på isen også fredagen

 
Sola som har vært borte fra Østlandet siden desember fant jeg igjen i Trøndelag :)
 
 
 
Solnedgang og strøkent vær
 
 
 

 
Så var det konkurransedag. Jeg og Jonas skulle være på lag og vi hadde taktikken for dagen klar.

Vi startet på en plass jeg har fisket noen ganger før og fikk både hyse, knurr, hvitting og strømsild. Med skatestengene ute så jobbet vi oss i sirkel rundt dem og plukka jevnt med fisk på det.

 
Hvitting.

 
Strømsild.



Etter et par timer gikk vi mot land for å teste bergnebb og slikt uten å få annet enn to tonn sypiker. Deretter gikk vi ut i 'dyprenna' for å fiske etter øyepål og småhai. Førstnevnte fikk vi på første nedslipp. Jeg slapp også ned et tre kroks tackle, med et slep i bunn som jeg sveivet over bunn for å unngå slimål og etter en times tid gynga det bra i stanga, kroka og kjente grei tyngde i  Skogseidstikka.


Tenkte at det var en torsk, siden den jobba litt, og når vi ser ned i hullet dukket det opp ei skate.. pokker. Med bare et 205mm hull ble det litt problematisk, men etter litt teamwork fikk vi borret nye hull og lirka den opp igjennom de.


Foto: Jonas Botilsrud
 
Grei liten sak på 2700g
 
 
 
 
Ikke nok med det, i samme hullet, på samme tacklet skjedde det samme igjen. Til slutt ble det tre små skater, som fikk seg et merke i ryggen og god tur ned igjen.

Foto: Carl Stiegler
 
1550g

Foto: Carl Stiegler
 
1550g+720g

Foto: Carl Stigler
 
Måtte vente på merkepersonellet, og fiskene fikk puste i mellomtiden.
 
 

Så ble det mørkt, det lød i hornet om at vi burde pakke og innveiingen stod for tur.
Etter at det var gjort var det bare å finne seg noe mat i påvente av resultater.
Følte vi hadde gjort det sånn passe greit i konkurransen, vi fiska helt jevnt, jeg og Jonas.

Med 7 arter hver, av akkurat de samme artene.

Når listene kom frem var det klart at laget kom på 5. plass og vi individuelt havnet på 11. plass for meg, og Jonas på 12. plass kun noen få poeng bak meg.

Fornøyd med det :)


Takk for et fint arrangement  NKML! Og takk til alle de gærne sportsfiskerne som tok turen opp. Hyggelig å hilse på kjente og ukjente fjes, som alltid!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com