søndag 2. februar 2014

Årsoppsummering del 4 - Oktober til Desember

Oktober

Oktober var en fantastisk måned på mange måter, med mange morsomme fisk, det var ekstremt fine forhold og det ble tid til masse fiske.

Rakk to turer ned til Langesund for å fiske mye forskjellig, imens gylteforsøket gikk totalt 'down the drain' gikk mye av det andre fisket veldig bra.


Det ble også ny pers på brungylt den første helgen jeg var der nede.
Etter mye slit klarte jeg endelig å få meg en slettvar, som var ny art.


Første helgen kan du lese mer om her:

Langesund del 1

Foto: Espen Abrahamsen
 
Rødknurr
 

Foto: Roger Nilsen
 
Brungyltpers på 230g
 
 
I mellom de to helgene jeg var i Langesund for å fiske startet jeg og Karl Johan en satsing etter skrubbe, som jeg har skrevet 13 bloggposter om her. Det er ikke superinteressant så jeg linker de ikke opp igjen, men det å få seg en kiloskrubbe i Oslofjorden har vist seg å være vanskelig.

Vi har sett store mengder skrubbe når vi har labba rundt med tungevindu, så vi trodde det skulle være enkelt.

Litt av poenget med å skrive om alle forsøkene var å vise at "som oftest" ligger det ganske mye tid bak hver bra fangst :-)

Foto: Karl Johan Sæth
 
Første skrubbepersen, 750g

Foto: Simen Andersen
 
Første tangeringen av skrubbepersen, 750g
 


Helg nummer to i Langesund gikk veldig bra, jeg og Jonas tok turen ned for å fiske med Espen, hvor vi kikkfisket, pillemeitet, jaktet på nye arter og koste oss egentlig glugg i hjel. Gyltefisket denne helgen gikk også passe dårlig, hvor vi mistet alle de største gyltene.

For all del, jeg skal ikke klage, jeg hadde bra flyt og fikk mye fine fisker og en ny art og dette var helgen det meste stemte.

Mer om dette kan leses her:

Langesund del 2

Langesund del 3



Foto: Jonas Botilsrud
 
Slettvar på 1425g, art #104
 

Foto: Jonas Botilsrud
 
Piggvar

Foto: Jonas Botilsrud
 
Rødknurr

Foto: Jonas Botilsrud
 
Rødknurr 445g
 
 
 På slutten av siste fiskedag der nede, rakk vi å bruke noen timer på den velkjente lomreplassen, hvor jeg fikk både mikrolomre og ny pers på fløyfisk:


Foto: Jonas Botilsrud
 
Fløyfisk på 125g
 
 
Helt i slutten av oktober ble jeg invitert med på sildefiske sammen med Terje Pettersen, for å fylle opp fryseren før vinteren.

Sildefisket gikk veldig bra, og på et par timer klarte vi å fylle en stamp med rundt 250 sild.


 
Mitt favorittagn, sild. Masse sild.
 
 
 
November

November var stort sett stille og rolig som den ofte er på fiskefronten, men jeg fikk klemt inn 10 fiskedager etter litt forskjellig.

Bl.a. startet vi å teste litt av de dypere kaiene i Oslofjorden på jakt etter bl.a. kloskate. Noen stor suksess ble det ikke direkte, men jeg fikk min første paddetorsk fanget i Oslofjorden.

Foto: Karl Johan Sæth
 
Paddetorsk på 230g
 
 
Ble også en god del fiske etter skrubbe i november hvor det ble marginalt pers igjen. Vi fikk i det minste sjekket veldig mange plasser, som definitivt skal sjekkes igjen i år. Greit å gjøre en del av grovarbeidet før kommende sesong, så man ikke stiller med totale blanke ark.

Foto: Jonas Botilsrud
 
Tredje tangering av pers på 750g
 

Foto: Karl Johan Sæth
 
Skrubbepers på 760g
 

Gjedde fikk også noen forsøk, hvor det ble noen småfisker med en grei fisk på topp.
Ute på Øyeren sammen med Erik Grimsøen lugga det litt hardt i en wobbler, og opp kom denne saken:

Foto: Erik Grimsøen
 
Gjedde tatt på wobbler, 7510g/103cm
 
 
På en fin varm novemberdag gjorde jeg og Simen et nytt forsøk etter harr også. Forholdene var sånn passe, men det ble et greit knippe harr.

Foto: Simen Andersen
 
Harr på 660g tatt på mark
 
 

Desember

Grunnet mye jobbing, pissregn og mye vind ble fiske litt bortprioritert i desember. Med noen deadlines for Alt om Fiske, mye jobbing med NM konkurransene, planlegging av fisketurer for det kommende året og mer til ble det lite fiske.

Oslo Havfiskeklubb hadde en kosetur i midten av desember som jeg kastet meg på, og tiltross for halvkjipt fiske var det deilig å få luftet seg igjen.

Fikk en halv pose med diverse arter som torsk, sypike, øyepål og lysing.

Fikk min første lysing i Oslofjorden, og en øyepål som var ganske skranten i fasongen på 160g.


Foto: Eivind Stensrud
 
Lysing, 700g
 
 
Etter rykter om is i romjulen stakk vi opp for å sjekke, og ganske så riktig lå det 20cm deilig stålis over hele vannet.

Jeg hadde aldri fisket i vannet før, men flere av gutta som jeg var der med var kjente og etter hvert ble det noen fisker og, bl.a. denne gjedda:

Foto: OP Henriksen
 
Gjedde på 7760/94cm
 
 
Denne gjedda ble årets siste fisk og med den fasongen er jeg ganske sikker på at vannet har bra potensiale til å kunne huse noen skikkelige gjeddegriser.



Og med året oppsummert dog en del kortere enn jeg egentlig hadde planlagt. Har mange uskrevne fisketurer, flere tusen bilder fra året som har gått av andres, og egne fangster. Det er mye bra fisk jeg har vært med på å lande i år og hvis jeg rekker det skal jeg prøve å oppsummere noen av de senere.

Takk til alle jeg har vært på tur med og har fisket sammen med, folk som har delt bilder og fangster på Facebook, Fiskersiden og på nett. Dere er en stor inspirasjon for meg og mitt fiske, fortsett med det!

Håper vi sees igjen i år også, og om 2014 ikke blir like bra som fiskeåret 2013 - så spiller det ingen rolle. Fiskingen er en lidenskap, med mange opp- og nedturer og det hører med denne fantastiske hobbyen vi har.

Vi sees!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com