søndag 24. november 2013

Skrubbefiske del 9

10.11.2013


Merker at jeg begynner å bli litt lei av å fiske skrubbe, men gir meg ikke helt enda. (Håper jeg)
Det nærmer seg den kalde tiden her på Østlandet og når termometeret viste 0.5 grader skjønte jeg at det kom til å bli en kjølig kveld.

Planen denne dagen var å farte fra plass til plass som vi har besøkt tidligere i høst, og med denne kvelden var Jonas.

Første stopp for kvelden er en av de fineste plassene å kikkfiske skrubbe vi har funnet i høst og grunnen til det er at det nesten alltid er helt stille der.
Skrubbene stilte som vanlig opp, og i løpet av kort tid noterte vi oss for noen fisk hver. Vi så tre store, hvor vi fikk fisket på hver vår.
Jeg var heldig og fikk kroket den ene, som jeg hadde skikkelig trua på, men det viste seg at det hviler en skrubbe-forbannelse over fisket mitt i høst...


 
37cm, bred fin og feit

Foto: Jonas Botilsrud
 
750g og min tredje fisk på lik vekt. Som fremdeles er pers... fiskene blir finere i det minste.
 


Deretter reiste vi til plassen Karl Johan har fått den største av oss i høstes, en fisk på 810g.
Her så jeg igjen den berømte "snæggskrubba" som jeg har kroket to ganger tidligere men aldri klart å få på land. Kroke den klarte jeg nok en gang denne kvelden, og ENDA en gang steg den av kroken.
Tullefisk!

Skulle gjerne hatt den en runde på vekta, fordi jeg tror den er tett oppunder kiloen. Amatør...


Nest siste stopp på planen er en av plassene som alltid leverer fine skrubber - men ikke denne kvelden.  Vannet var så brunt av alt regnet at kikkfiske på den fineste plassen utgikk med glans. Vi gikk litt frem og tilbake og fant litt fisk her og der. Fisket på en som så ut som 8-900g, men klarte å skremme den.

Fant en rett ved siden av som faktisk så enda større ut, den tok på direkten og jeg tenkte at NÅ, NÅ har jeg endelig persa igjen.

Men neida... det er greit at vi fisker etter flatfisk altså, men det her tar rett og slett kaka.


 
 
Godt over 40cm, tror jeg målte den til 43.5cm og med kondisjon burde den snust på kilosmerket. Tipper den veide 250g. Jaja.. nok om det.

Siste plass på agendaen har vi sett bra med skrubbe, slettvar og tunge tidligere så vi var spente begge to. Vel, det var en god del skrubber her, men ingen av spesiell størrelse. Vinden hadde dratt på litt så det var vanskelig å se noe særlig også. Klarte dog å nappe opp en veiefisk, som var snaue 35cm og 680g. Fin matfisk.

Vi benyttet sjansen til å sjekke ut et siste område som lå helt i le og var rett i nærheten. Her fant vi en haug av skrubber, og Jonas nappa opp en fin fisk på 680g han også, og fisket på en kilosfisk.
Fisket også lenge på en 800 ish grammer som svømte i sirkel og så mildt sagt forvirret ut. Fikk den ikke, klokka begynte å nærme seg mye, det var kaldt og surt så vi stakk like greit hjem.


Oppsummering: 20 skrubber på meg, største 680g og 750g.









2 kommentarer:

  1. Denne satsingen etter skrubbe fortjener absolutt en skikkelig avslutning. Det må jo bare bli kilos+ til slutt.

    SvarSlett
  2. Er ikke mange sjansene igjen i år før isen legger seg her, rekker muligens en tur eller to til.

    SvarSlett

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg

Fiskesnack.com